Keskinen Taija
Uravalmentaja
p. +358407475390

Koronaviruksen jyllätessä ympäri maailmaa on sanomattakin selvää, että huoli kasvaa joskus ihan suunnattomiin mittasuhteisiin. Tässä ajassa on paljon asioita, joihin emme voi vaikuttaa. Yllätyksiä, joihin emme olleet osanneet varautua. 

Haluan jakaa sinulle vinkkejä, jotka ovat auttaneet minua ja tuoneet helpotusta monille muillekin. 

Missä stressi, huolet ja pelot sijaitsevat kehossasi? Vastaat todennäköisimmin jonkin vyötäröstä ylöspäin sijaitsevan kehon osan. Erityisesti hengitys on suorassa yhteydessä hermojärjestelmäämme.

Kun et voi vaikuttaa ympärilläsi tapahtuviin asioihin, voit vaikuttaa kehosi fysiologiaan rauhoittavasti.

1. Rentouta hartiat ja vatsa. Vie huomiosi hengitykseesi. Hengitä tietoisesti muutaman kerran voimakkaammin vatsaan asti. Tunne jalkasi. Istuin, jolla istut. Jalkapohjat maata vasten. Vie huomiosi hengitykseesi. Anna sen virrata omalla rytmillään. Ajatukset vievät huomiosi ennen pitkää. Palauta huomio aina uudestaan hengitykseen. 

2. Aina, kun havaitset huoliajatuksia, kokeile muuttaa kehon asentoa. Miten seisot ja kävelet silloin, kun olet huoleton? Silloin keho on ryhdikkäämpi, hartiat rennot, katse on alaviiston sijaan kauempana. Hengitys virtaa rintakehässä ja vatsassa rennommin. 

3. Kokeile hengittää hieman pidempään ulos kuin sisään. Hengitä aina palleaan asti (navan ja kylkiluiden välissä). Laske sisäänhengityksellä esimerkiksi neljään, pidätä kaksi sekuntia ja hengitä ulos kuuteen tai kahdeksaan laskien. Löydä oma tahtisi, aloita sellaisilla numeroilla, joilla et joudu pinnistelemään. Pysy rentona.

Näitä suosittelen:
Breathingman: Lisää tietoa hengityksen vaikutuksista ja hengityksen ilmainen kokeiluvalmennus

Ekonomin ja Mindfulness-yrittäjän Leena Pennasen suomenkielisiä harjoitteita

Headspace: Suosittu englanninkielinen app ja viikon ilmainen kokeilujakso

Tietoa, vinkkejä, äänite ja kirja Mindfulnessia tutkineelta ja ohjanneelta Antti-Juhani Wihurilta

Aleksi Litovaaran ilmaisia videoita ja opas Mindfulnessiin


Kun mietit työtäsi ja tulevaisuuttasi, voit varata ajan henkilökohtaiseen uravalmennukseen. Luottamukselliset keskustelut uravalmentajan kanssa auttavat sinua löytämään ratkaisuja urasi suuntaan, työnhakuun ja työhyvinvointiin.

Ota vielä hetki aikaa itsellesi ja kuuntele mindfulness-äänite

Kuuntele äänite tästä (.mp3)