Rekrytoinnin ammattilaisten vinkit LinkedInin käyttöön työnhaussa

Miksi LinkedInissä kannattaa olla profiili?

"LinkedIn on CV, käyntikortti ja kontaktit samassa paketissa. Se on ammatillisen verkostoitumisen ja työnhaun tärkein Some-kanava, jonka käyttäjämäärät ovat Suomessakin voimakkaassa kasvussa."  Mia Niskanen, Research Manager, MPS Executive Search

"LinkedIn on todella monipuolinen väline työnhakijalle. Monet työnantajat ja erityisesti suorahaku- ja rekrytointikonsultit etsivät päivittäin LinkedInistä sopivia ehdokkaita mielenkiintoisiin tehtäviin." Arja Parpala, uravalmentaja, Suomen Ekonomit

Mitä profiilin rakentamisessa olisi huomioitava?

"LinkedIn-profiilissa kannattaa työstää ainakin perusasiat (sopiva otsikko, tiivistelmä, työhistoria, koulutus, osaamiset) kuntoon." Mia Niskanen, Research Manager, MPS Executive Search

"Unohda luettelot – tee lukemisesta helppoa ja antoisaa. Kerro tarkemmin työtehtävistäsi, työnantajistasi ja koulutuksistasi. Kuvaa niiden sisältöä ja tuomaa osaamista sinulle. Tuo esiin aidot kiinnostuksen kohteesi – vapaaehtoistöiden ja luottamustoimien kuvaaminen kertoo sinusta myös työntekijänä.

Työnantaja haluaa saada sinusta liittyvän kokonaiskuvan: jos mahdollista, kerro tauoistasi työelämässäsi, perhevapaista, ulkomailla olosta, työnhakuvaiheista jne. Mieti muutamia osaamistasi kuvaavia avainsanoja ja lisää niitä kuvauksiisi. Kirjoita tekstit englanniksi ja halutessasi lyhyesti myös suomeksi. Kuva kannattaa lisätä profiiliin, se puhuttelee lukijaa." Kaisa Välivehmas, perustaja, Uniikkiura Oy, kehittämispäällikkö Helsingin Yrittäjät ja Maria Calonius, Recruitment Manager, Ernst & Young Oy

Mikä auttaa tulemaan löydetyksi?

"Aktiivisesti uutta työtä hakevan on hyvä kiinnittää huomiota verkoston kokoon ja laatuun, omaan aktiivisuuteen ja luontevaan osaamisen esille tuomiseen. Laaja verkosto, mahdollisimman täydellinen profiili ja osuvat avainsanat parantavat mahdollisuuksia tulla rekrytoijan löytämäksi LinkedInin kautta." Mia Niskanen, Research Manager, MPS Executive Search

"Lisää kontakteja sitä mukaa kuin tapaat heitä esimerkiksi erilaisissa tilaisuuksissa. Kontaktien määrä ja laatu kertovat verkostoistasi. Seuraa mielenkiintoisia yrityksiä, työnantajia kiinnostaa sekin tieto. Muista kehua aiheesta muita suositusten kautta. Kun sinä suosittelet, sinua suositellaan." Kaisa Välivehmas, perustaja, Uniikkiura Oy, kehittämispäällikkö Helsingin Yrittäjät ja Maria Calonius, Recruitment Manager, Ernst & Young Oy