Asenne ratkaisee

Positiivinen mieli parantaa vastustuskykyäsi ja voi pidentää elinikääsi jopa 10 vuodella. Tiesitkö että väsynyt ihminen on 4 kertaa kielteisempi kuin levännyt?

Meillä on luontainen taipumus huomata paremmin huonot asiat kuin hyvät. Tämä ominaisuus on aikanaan ollut hengissä säilymisen ehto, mutta nykyisin siitä saattaa olla enemmän haittaa kuin hyötyä. Kyseessä on ns. negatiivisuusharha.


Asenteita opitaan

Monet aikuisiänkin asenteistamme on opittuja joko lapsuuden perheestä tai muilta tärkeiltä ihmisiltä ja ryhmiltä. Jos haluat, voit siis myös oppia asennoitumaan uudella, itsellesi hyödyllisemmällä tavalla.

Kokeile kiitollisuuden päiväkirjaa

Yksi todella yksinkertainen, mutta tehokkaaksi todettu tapa oppia huomaamaan myönteisiä asioita omassa elämässä on kiitollisuuden päiväkirja. Aivotutkimuksissa on todettu, että kiitollisuudenaiheiden aktiivinen ja säännöllinen huomioiminen todella lisää onnen tunnetta ja pitää masennusta loitolla.

Hanki kaunis vihko tai lehtiö, johon kirjoitat joka päivä kahden viikon ajan vähintään kolme asiaa, joista olet kiitollinen. Kiitollisuuden aiheet voivat olla suuria tai pieniä, ne voivat olla onnistumisia, hetkiä, jolloin olet kokenut elämäniloa tai työn imua tai onnellisuutta ihmisitä, tekemisistä tai asioita. Kiitollisuuden aiheet voivat liittyä ihan mihin vain elämän alueeseen eikä haittaa, jos osa käsittelee työelämään liittyviä kiitollisuuksia.

Kun kaksi viikkoa on kulunut, lue kirjoittamasi tekstit ja anna niiden jäädä vaikuttamaan alitajuntaasi.

Vaihtoehtona onnistumisen päiväkirja

Kiitollisuuden päiväkirjan sovellus on Onnistumisen päiväkirja. Se voi olla hyödyllinen vaikkapa työnhakutilanteessa tai muulloin, kun haluat muistuttaa itseäsi vahvuuksistasi ja onnistumisistasi.

Pidä myös Onnistumisen päiväkirjaa kaksi viikkoa. Tässä työvälineenä ovat vihkosi ja sen aukeamat. Jokaisella aukeamalla on aamusivu ja iltasivu. Aamusivulle kirjoitat 1 - 3 onnistumista aiemmasta elämästäsi ja iltasivulle 1 - 3 onnistumista samalta päivältä. Onnistumiset voivat liittyä mihin vain ja ne voivat olla suuria tai pieniä. Kirjaa itsellesi sopivalla tavalla yksityiskohtia kuten ajankohta, keiden kanssa olit, miltä tilanne näytti ja mitä tapahtui. Sinun ei kuitenkaan tarvitse kirjoittaa pitkästi, muutama sanakin voi riittää. Kirjoita vapaasti, itseäsi varten.

Kun kaksi viikkoa on kulunut, lue kirjoittamasi tekstit ja analysoi jälleen itselle sopivalla tavalla esim: mikä sai onnistumisen aikaan ja miten onnistuminen vaikutti sinuun tai muihin, mitä ominaisuuksia, taitoja ja osaamisia tarvitsit ja käytit.

Muista, että ihan pienikin arkinen asia voi olla onnistuminen ja onnistumiset vahvistavat onnistumista. Onnistut joka päivä monessa asiassa, usein ihan huomaamatta.