Asiantuntijan henkilöbrändi

Jokaisella ihmisellä on henkilöbrändi. Työkavereillasi, liiketuttavillasi ja läheisilläsi on jokin kuva sinusta ammattilaisena. Se on syntynyt itsestään vuorovaikutuksessa muiden kanssa, etkä välttämättä ole mitenkään tietoisesti vaikuttanut tähän kuvaan.


Asiantuntijabrändin rakentaminen

Asiantuntijabrändin rakentaminen tarkoittaa sitä, että valitset joitakin itsellesi kiinnostavia tai merkityksellisiä aihealueita, joiden asiantuntijana haluat profiloitua. Näistä teemoista keskustelet verkostosi kanssa.

Lisäksi laajennat tietoisesti sitä ihmisjoukkoa, joka tuntee sinut oman alasi ammattilaisena, joka arvostaa näkemyksiäsi ja pitää sinua valitsemiesi teemojen asiantuntijana. Tämä on nykyisin hyvin mahdollista ja kohtuullisen helppoakin sosiaalisen median ansiosta.

LinkedIn on yksi tärkeimpiä asiantuntijan henkilöbrändin työvälineitä. Ota LinkedIn tehokäyttöön.

Miten henkilöbrändi syntyy?

Henkilöbrändi rakentuu, kun jaat omaa osaamistasi, näkemyksiäsi, kokemustasi ja ajatuksiasi verkostollesi eri medioissa.  Asiantuntijuus syntyy siitä, että tuotat tai välität sellaista tietoa ja ideoita, jotka kiinnostavat sinua, ovat sinulle tärkeitä ja joiden uskot olevan tärkeitä ja jopa avuksi muillekin.

Jakamasi tiedon ei tarvitse olla omaa ajatteluasi vaan se voi hyvin olla esim. artikkeleita, puheenvuoroja, mielipiteitä tai aineistoja, jotka joku muu on tuottanut. Kun jaat tällaista aineistoa, kerrot samalla verkostollesi, mikä sinun mielestäsi on tärkeää omalla asiantuntemusalueellasi ja mitä pidät oman ammattisi keskeisinä, ajankohtaisina aiheina.

Tiedon välittämisen lisäksi voit nostaa esiin omaan kokemukseesi tai opintoihisi perustuvia näkemyksiäsi, muodostaa kokonaiskuvia jostakin ajankohtaisesta teemasta tai vaikkapa kommentoida julkisuudessa käytävää keskustelua.

Kaikki sellainen viestintä, jossa tuot esille omaa näkemystäsi, omia johtopäätöksiäsi tai kiteytät jotain laajempaa kokonaisuutta, rakentaa kuvaa sinusta asiantuntijana ja siten vahvistaa asiantuntijabrändiäsi.

Miksi minun pitäisi rakentaa henkilöbrändiä?

Sanotaan, että paraskin asiantuntija häviää keskinkertaiselle, jos ei jätä jälkeä itsestään. Markkinat ovat muuttuneet. Asiakkaat, yhteistyökumppanit, työnantajat ja työntekijät kohtaavat yhä useammin verkossa.

Jos rakennat ammatillista identiteettiä pitkäjänteisesti, saatat huomata olevasi asiantuntijana sellaisessa asemassa, että sinun ei koskaan tarvitse hakea työtä tai uusia asiakkaita vaan työmahdollisuudet löytävät sinut.

Ei riitä, että tulet työmarkkinoiden näkyville silloin, kun etsit aktiivisesti työtä. Suuri osa työpaikoista on piilossa. Siksi verkostojen ja löydettävissä olemisen merkitys kasvaa koko ajan.

Ajattele fysiikasta tuttua pienimmän vastuksen lakia.

Jos itse olisit etsimässä osaajaa omaan organisaatioosi tai rekrytoisit ammatiksesi, lähtisitkö etsimään näitä henkilöitä hankalimmalla mahdollisella tavalla vai hyödyntäisitkö verkostoasi tai etsisit vaikkapa LinkedInistä muutaman sopivan osaajan? Jos verkosta olisi vieläpä löydettävissä henkilön näkemyksiä, kokemusta tai jopa työnäytteitä, miten mielelläsi ottaisit häneen yhteyttä ja ehdottaisit neuvottelua?