Asiantuntijan henkilöbrändi: Miten rakennan asiantuntijuutta aktiivisesti?

Jokaisella ihmisellä on henkilöbrändi. Työkavereillasi, liiketuttavillasi ja läheisilläsi on jokin kuva sinusta ammattilaisena. Se on syntynyt itsestään vuorovaikutuksessa muiden kanssa, etkä välttämättä ole mitenkään tietoisesti vaikuttanut tähän kuvaan.

Asiantuntijabrändin rakentaminen taas tarkoittaa sitä, että olet valinnut joitakin itsellesi kiinnostavia tai merkityksellisiä aihealueita, joiden asiantuntijana haluat profiloitua. Näistä teemoista keskustelet verkostosi kanssa.

Lisäksi laajennat tietoisesti sitä ihmisjoukkoa, joka tuntee sinut oman alasi ammattilaisena, joka arvostaa näkemyksiäsi ja pitää sinua valitsemiesi teemojen asiantuntijana. Tämä on nykyisin hyvin mahdollista ja kohtuullisen helppoakin sosiaalisen median ansiosta.

Miten henkilöbrändi syntyy?

Henkilöbrändi rakentuu, kun jaat omaa osaamistasi, näkemyksiäsi, kokemustasi ja ajatuksiasi verkostollesi eri medioissa.  Asiantuntijuus syntyy siitä, että tuotat tai välität sellaista tietoa ja ideoita, jotka kiinnostavat sinua, ovat sinulle tärkeitä ja joiden uskot olevan tärkeitä ja jopa avuksi muillekin.

Jakamasi tiedon ei tarvitse olla omaa ajatteluasi vaan se voi hyvin olla esim. artikkeleita, puheenvuoroja, mielipiteitä tai aineistoja, jotka joku muu on tuottanut. Kun jaat tällaista aineistoa, kerrot samalla verkostollesi, mikä sinun mielestäsi on tärkeää omalla asiantuntemusalueellasi ja mitä pidät oman ammattisi keskeisinä, ajankohtaisina aiheina.

Tiedon välittämisen lisäksi voit nostaa esiin omaan kokemukseesi tai opintoihisi perustuvia näkemyksiäsi, muodostaa kokonaiskuvia jostakin ajankohtaisesta teemasta tai vaikkapa kommentoida julkisuudessa käytävää keskustelua. Kaikki sellainen viestintä, jossa tuot esille omaa näkemystäsi, omia johtopäätöksiäsi tai kiteytät jotain laajempaa kokonaisuutta, rakentaa kuvaa sinusta asiantuntijana ja siten vahvistaa asiantuntijabrändiäsi.

Miksi minun pitäisi rakentaa henkilöbrändiä?

Sanotaan, että paraskin asiantuntija häviää keskinkertaiselle, jos ei jätä jälkeä itsestään. Työmarkkinat ovat muuttuneet. Ei riitä, että tulet työmarkkinoiden näkyville silloin, kun etsit aktiivisesti työtä. Suuri osa työpaikoista on piilossa. Siksi verkostojen ja löydettävissä olemisen merkitys kasvaa koko ajan.

Jos rakennat ammatillista identiteettiä pitkäjänteisesti, saatat huomata olevasi asiantuntijana sellaisessa asemassa, että sinun ei koskaan tarvitse hakea työtä vaan uudet työmahdollisuudet löytävät sinut.

Ajattele fysiikasta tuttua pienimmän vastuksen lakia. Jos itse olisit etsimässä osaajaa omaan organisaatioosi tai rekrytoisit ammatiksesi, lähtisitkö etsimään näitä henkilöitä hankalimmalla mahdollisella tavalla vai hyödyntäisitkö verkostoasi tai etsisit vaikkapa LinkedInistä muutaman sopivan osaajan? Jos verkosta olisi vieläpä löydettävissä henkilön näkemyksiä, kokemusta tai jopa työnäytteitä, miten mielelläsi ottaisit häneen yhteyttä ja ehdottaisit neuvottelua?

Kohti asiantuntijan henkilöbrändiä!

Voit aloittaa asiantuntijan henkilöbrändisi rakentamisen esimerkiksi:

  1. Mieti tavoitteesi. Valitse muutama aihealue, joiden asiantuntijana haluat profiloitua.
  2. Valitse yksi tai useampi sosiaalinen media, joissa haluat toimia. Ainakin LinkedIn ja lisäksi esim. Twitter, SlideShare, blogi, Instagram, Facebook, YouTube.
  3. Rakenna itsellesi monipuolinen LinkedIn-profiili. Lue vinkkimme ja katso webinaarimme LinkedIn – ei pelkkä profiili (jäsenpalvelussa) 
  4. Jaa artikkeleita, videoita, kiinnostavien puhujien ajatuksia, ideoita tai tutkimustuloksia valitsemissasi medioissa.
  5. Kommentoi näitä jakamiasi aineistoja tai ajatuksia.
  6. Jaa omia ajatuksiasi, ideoitasi, mielipiteitäsi, itse kirjoittamiasi juttuja tai blogikirjoituksia, laatimiasi aineistoja, ottamiasi kuvia tai tekemiäsi videoita omissa medioissasi.
  7. Kokoa linkit verkosta löytyvään aineistoosi omalle verkkosivullesi, blogiin, LinkedIn-profiiliin tai about.me-sivulle.

 

Ota yhteyttä

Suomen Ekonomien jäsenenä voit hyödyntää työnhaun palveluita koko työurasi ajan. Tarjoamme henkilökohtaista valmennusta erilaisiin työnhakuun liittyviin tilanteisiin. 

Uravalmentajat

ura@ekonomit.fi

Varaa puhelinaika