Kirjallisuuspalkinto - äänestä suosikkiasi

Kuusi teosta on valittu Suomen Ekonomien kirjallisuuspalkinnon finaaliin kisaamaan 30 000 euron palkintosummasta. Vuoden 2018 paras bisneskirja julkistetaan helmikuun 2019 alussa. 

Nyt myös sinulla on mahdollisuus ilmaista mielipiteesi voittajasta. Mikä näistä kuudesta finalistista on sinun suosikkisi? Äänestys on käynnissä 2.11.-9.12. ja lukijoiden suosikki julkistetaan 11.12. Arvomme kaikkien äänestykseen osallistuneiden kesken kirjapalkintoja.


Tässä kuusi finalistia ja esiraadin perustelut  − mitä mieltä sinä olet? 

 
 
Leenamaija Otala: Ketterä oppiminen - Keino menestyä jatkuvassa muutoksessa (Kauppakamari)
 
Leenamaija Otala on tekniikan tohtori, tietokirjailija ja yritysjohdon konsultti Pro Competence Oy:ssä.
 
Esiraadin perustelut: Asiantuntevaa tekstiä oppivasta organisaatiosta ja organisatorisesta oppimisesta. Vaikka teemasta on kirjoitettu paljon, teoksessa on tuore näkökulma oppimiseen. Innostaa kehittämään organisaation osaamista ja oppimisen edellytyksiä.
 
 
 
Kirsi Piha: Konflikti päivässä - Kulttuuri ratkaisee yrityksen kohtalon (Alma Talent)
 
Kirsi Piha on muutoksen tekijä ja hallituksen puheenjohtaja Ellun Kanoissa. Teemoina strategiat, kriisit ja mahdollisuudet.
 
Esiraadin perustelut: Kirja haastaa ajattelemaan konflikteja rakentavana voimavarana ja kannustaa konfliktointiin, mikä prosessina aikaansaa kehittämismyönteistä ja ketterää yrityskulttuuria. Rehellistä puhetta organisaatioiden kehittämiseksi muutosälykkäiksi toimijoiksi.
 
 
 
 
Elina Hiltunen: Mitä tulevaisuuden asiakas haluaa - Trendit ja ilmiöt (Docendo)
 
Elina Hiltunen on futuristi, yrittäjä, tietokirjailija ja kouluttaja, jonka asiantuntemusalueina ovat erityisesti tulevaisuuden trendit, teknologia ja heikot signaalit.
 
Esiraadin perustelut: Asiakastrendeistä mukaansa tempaavalla tyylillä kirjoitettu yritysesimerkkejä laajasti käsittelevä teos.
 
 
 
 
Pekka Mattila: Peilejä johtamiseen (Alma Talent)
 
Pekka Mattila toimii professorina Aalto-yliopiston kauppakorkea-koulussa ja Aalto University Executive Education -ryhmän toimitusjohtajana sekä johtamisen ja markkinoinnin professorina moninaisissa johtamisen kehittämisen ohjelmissa.
 
Esiraadin perustelut: Eleganttia tekstiä johtajuudesta. Kirja tarjoaa johtajille tai sellaisiksi aikoville peilejä, joista voi tunnistaa itsensä ja nähdä samalla jotain uutta. Runsaasti osuvia huomioita ja näkemyksiä sisältävä teos.
 
 
 
Helena Åhman, Harri Gustafsberg: Tilannetaju - päätä paremmin (Alma Talent)
 
Helena Åhman on työpsykologiasta väitellyt tekniikan tohtori, KM, Speakersforumin vuoden puhuja ja Suomen Ekonomien kirjallisuus-palkinnon 2012 voittanut tietokirjailija ja dekkaristi.
 
Harri Gustafsberg on henkistä suorituskykyä valmentava, tutkiva ja kehittävä filosofian tohtori. Lisäksi hän on tietokirjailija ja suosittu yritysluennoitsija.
 
 
Esiraadin perustelut: Kattava ja monipuolinen kirja tilannetajun roolista päätöksenteossa. Ajan hermolla oleva tieto-kirja, joka aloittaa ajatusprosesseja kahdeksan tilanne-tajutekijän mallin syvällisen ja oivaltavan käsittelyn avulla.
 
Perttu Ahvenainen, Janne Gylling, Sani Leino: Viiden tähden asiakaskokemus - Tee asiakkaistasi faneja (Kauppakamari)
 
Perttu Ahvenainen on osakas Taitori Oy:ssä, joka helpottaa tilan-, resurssin-, tehtävän-, tai ajanvarausta. Hän auttaa yrityksiä luomaan ilahduttavia sisäisiä sekä ulkoisia asiakaskokemuksia hyödyntäen digitalisaation ja teknologian tuomia huikeita mahdollisuuksia.
 
Janne Gylling työskentelee toimitusjohtajana omassa yrityksessään Moretagissa. Hän on tehnyt verkkopalveluita vuodesta 1996 lähtien, ja hän on suunnitellut erilaisia digitaalisia palveluita yli 700 kappaletta.
 
Sani Leino on yrittäjä, tietokirjailija ja sosiaalisen liiketoiminnan ja asiakaskokemuksen sanansaattaja. Vuonna 2016 Sani listattiin maailman sadan vaikutusvaltaisimman Social Selling vaikuttajan joukkoon maailmassa.
 
Esiraadin perustelut: Yksityiskohtaista tietoa asiakaskokemuksen parantamiseksi mielenjäävällä tavalla, sopivasti annosteltuna. Digitaalinen materiaali tukee kirjan ydin-viestejä. Esimerkit avaavat oivallisesti sitä, miksi asiakas-kokemus ratkaisee alalla kuin alalla.