4 helppoa tapaa, joilla saat lisää onnellisia päiviä elämääsi

Artikkeli 21.8.2019

Haluaisitko lisää positiivisia päiviä elämääsi? Se on mahdollista, kun alat tavoitteellisesti vahvistaa omia hyvän mielen taitojasi.


Arvaisitko, miten paljon pystyt itse vaikuttamaan siihen, miltä päiväsi tuntuvat? Onnellisuustutkija Sonja Lyoubomirskyn mukaan ihminen kykenee omalla toiminnallaan lisäämään onnellisuuttaan jopa 40 prosenttia.

Kokemukseesi onnellisuudesta voit vaikuttaa sillä, miten käytät mieltäsi ja millaisia valintoja teet. Niin sanotut ”hyvän mielen taidot” ovat psyykkisiä taitoja, joilla oman mielen joustavuutta voi kehittää. Joustavuuden avulla taas kykenet sopeutumaan erilaisiin muutoksiin paremmin.

Muutosvalmentaja Maaretta Tukiainen kuvaa kirjassaan Hyvän mielen taidot seitsemän erilaista taitoa. Ne ovat myönteisyys, tahdonvoima, vuorovaikutus, myötätunto, luovuus, läsnäolo ja itsensä johtaminen. Kun tarkoituksella pyrit kehittämään näitä taitoja, elämääsi tulee enemmän iloa ja energiaa. Samalla voit huomata, että näet edessäsi enemmän vaihtoehtoja.

4 pientä harjoitusta, joilla päivistäsi tulee parempia

Olisiko tänä syksynä sopiva aika alkaa tehdä systemaattisesti pieniä tekoja oman elämänlaadun kohentamiseksi? Näillä arkipäivään sopivilla harjoituksilla koulit itsesi kokemaan enemmän onnellisuutta ja kiitollisuutta.

1. Harjoita kiitollisuutta.

Kirjaa viikon ajan päivittäin kolme asiaa, joista olet kiitollinen. Jos haluat varmistaa päivän sekä alkavan että päättyvän myönteisissä merkeissä, kirjaa kolme asiaa muistiin sekä aamulla että illalla.

2. Iloitse arjen ihmeistä.

Tutki, mikä saa sinut hyvälle mielelle. Onko se auringonpaiste, kipakat löylyt, käpytikan nakutus tai ystävien kanssa vietetty aika? Kirjaa huomiot muistiin jatkamalla lausetta: Olen iloinen, kun…

3. Kiinnitä huomiota siihen, mihin kiinnität huomiota.

Jos haluat tulla paremmaksi golfariksi, visualisoi pallo lentämään sinne, minne haluat. Mieli ei tiedä, ovatko ajatukset totta, joten sille kannattaa syöttää kuvia onnistumisista.

4. Luovu hallinnasta ja heittäydy elämään!

Uudet kokemukset kasvattavat itseluottamusta ja uskoa siihen, että löydät tarpeen tullen erilaisia ratkaisuja. Sitoudu yhden viikon ajan tekemään vähintään yhtä asiaa eri tavoin kuin aiemmin.

Vinkit antoi Marjut Hallavo, joka toimii uravalmentajana ja urapalvelupäällikkönä Suomen Ekonomeissa.

 

Artikkeli on julkaistu Ekonomi-lehdessä 2/2019.