Onnellinen asiakas varmistaa yrityksen menestyksen

Artikkeli 17.6.2019

"Business on yksinkertaista. Illalla on oltava enemmän rahaa kuin aamulla. Yrityksellä täytyy olla enemmän onnellisia kuin onnettomia asiakkaita. Yritys saa enemmän rahaa onnellisilta kuin onnettomilta asiakkailta."



Näin asian kiteytti Olli E. Juvonen, joka on 38 vuoden aikana tervehdyttänyt 96 yhtiötä 60 maassa.
 
Säästäminen tai yt:t eivät ole ratkaisu liiketoiminnan kasvattamiseen. Usein suuri osa ongelmista johtuu huonosta johtamisesta ja tärkein korjattava asia on yrityskulttuuri. Luo ilmapiiri, jossa henkilöstö odottaa iltaisin kärsimättömänä töihin pääsyä aamulla, jossa onnistuminen on ainoa vaihtoehto. Organisaatio on johtajansa varjo, niin hyvässä kuin pahassakin, mutta apatian pystyy muuttamaan innostukseksi.
 
”Tappiota tuottavassa yrityksessä sovelletaan aggressiivista markkinointia suomalaisittain: Henkilöstö aggressiivisena odottelee, että tuleva asiakas ottaisi yhteyttä. Ja tulee sitä aggressiivisemmaksi mitä harvemmin yhteydenottoja tulee…”
 
Yrittäjän on uskallettava myydä, vaikka usein onkin helpompaa syyttää kilpailua kuin katsoa peiliin. Yrittäjän ja yrityksen tulee myös hinnoitella osaamisensa riittävän korkealle. Potentiaaliselle asiakkaalle edullisesti voi tarkoittaa kahdeksankymmentä prosenttia korkeampaa hintaa kuin mitä olit suunnitellut. Kaikki muu paitsi asiakkaalta tuleva raha on lainaa.
 
”Monella toimialalla 20 % yrittäjistä tekee tappiota, 20 % on ammatin- ei liikkeenharjoittajia, ei hyödy itse rahallisesti yhtään. Minkä ihmeen takia? On ympäristörikos käyttää resursseja ja tehdä tappiota.”

Liikevaihto kasvaa, kun osaat vastata kahteen kysymykseen:

  1. Mitä asiakaskandidaatti voittaa olemalla asiakkaanne?
  2. Miksi sinua kannattaa uskoa?
  3. Pystyt esittämään kolmella dialla mitä olet myymässä:
  4. ”Rakas asiakas, tilanteesi tänään on tämä”
  5. ”Minä tarjoan Sinulle tätä”
  6. ”Kun olet ostanut meiltä tämän, hyödyt 50.000 € vuodessa”

Kaupan syntymiseen vaaditaan neljä asiaa:

  1. Luottamus – asiakas luottaa sinuun ja yritykseesi
  2. Tarve – asiakas tunnistaa tarpeensa
  3. Apu – asiakas kokee saavansa ratkaisun
  4. Kiire – asiakkaalle luodaan kiire
Menestymisen salaisuus, joka toimii niin asiakkaiden, yrityksen kuin perheenkin kanssa, on tehdä kaikki hieman paremmin kuin mitä sinulta odotetaan. Millä tahansa alueella kolme parasta tekee suurinta voittoa. Määrittele alueesi niin, että pääset kolmen parhaan joukkoon ja uskalla kukoistaa.

Havu Cosmetics: Lumi loi jotain omaa ja aitoa

Lumi Maunuvaara oli yhdeksäntoistavuotias Aalto-yliopiston bio- ja kemiantekniikan opiskelija, kun hän perusti oman luonnonkosmetiikkayrityksensä. Ensimmäinen tuote oli huulipuna, jota oli saatavana kolmessa sävyssä. Testierä myytiin loppuun vuorokaudessa.
 
Aalto-yliopiston biomateriaalien tutkimuksen ja muotoilun yhdistävä ChemArts-sivuaineopintokokonaisuus vauhditti yrittäjäksi lähtemistä, neuvot yrityksen perustamiseen löytyivät googlaamalla.
 
Lumin ohje yrittäjälle on: rakenna luonnollisia verkostoja. Et tarvitse viittäsataa LinkedIn-kontaktia ennen kuin olet vakavasti otettava, vaan puhu ääneen ongelmista ja ideoista, kysy kavereilta ja tutuntutuilta: haluatko auttaa?

Creanex: Markku kertoi miten raapia leipä maailmalta

Creanex Oy:n toimitusjohtaja Markku Pusenius muistutti, että yrittäjä on kuin urheilija, jonka valmentaja on yrityksen hallitus.
 
Vuonna 2003 perustettu Creanex kehittää simulaattoreita ja ohjausjärjestelmiä liikkuviin työkoneisiin kuten Kotkan AMK:lla oleva ambulanssisimulaattori sekä yhdistelmäajoneuvo- ja trukkikuljettajien koulutukseen käytettävä monikonesimulaattori. Simulointiteknologian avulla voidaan jäljitellä työkoneen ja kuljettajan toimintaa ennen kuin fyysistä prototyyppiä on olemassa.

Tori.fi: Timo esitti miten päästään verkon kauppapaikkana seuraavalle tasolle

Timo Huhtamäki, Suomen suurimman kuluttajien välisen kauppapaikan Tori.fi:n markkinapaikan kasvusta vastaava johtaja, tuntee suomalaisten kuluttajien tarpeet.
 
Vuodesta 2009 alkaen kasvu on tapahtunut pk-yrityksissä. Jos iso pörssiyhtiö haluaa kasvattaa uusia liiketoiminta-alueita, se tapahtuu yrittäjämäisesti ja alustatalouden kautta. Kaikkea ei kannata tehdä, vaan on pohdittava missä on pohja kestävälle kasvulle ja onko liiketoiminta skaalautuvaa. Miten yrityksen mukava, pörröinen yrityskulttuuri käännetään prosesseiksi. Keskeinen oppi on, että muutos vie aina aikaa. Paljon aikaa. Alustatalous on systeeminen kokonaisuus.
 
Tori.fi on hyvä esimerkki lineaarisen talouden siirtymisestä kohti kiertotaloutta. Suomi on täynnä komeroissa ja varastoissa lojuvaa käyttämätöntä tavaraa. Laitetaan tavaratase töihin.

Ilo irti yrittäjyydestä on odotettu kesän avaus

 
TEK ja Ekonomit järjestivät ensimmäisen akateemisen yrittäjätapahtuman vuonna 2010. Nyt Ilo irti yrittäjyydestä -tapahtuma oli toista kertaa avoinna kaikille AKY:n jäsenille. Painavan asian, tehokkaan verkostoitumisen ja yrittäjälle niin tärkeän henkisen virkistäytymisen lisäksi Ilo irti yrittäjyydestä välittää tärkeää sanomaa. Yrittäjyydestä saa ja pitää nauttia.
 

Kesäkuun viidentenä otettiin Kulttuuritehdas Korjaamolla Ilo irti yrittäjyydestä. AKY:n puheenjohtaja Timo Saranpää avasi tilaisuuden, paikalle kesäistä iltapäivää viettämään oli saapunut lähes 150 yrittäjää ja yrittäjyydestä kiinnostunutta AKY:n kahdestakymmenestäneljästä jäsenliitosta.

 
Teksti: Kati Halonen
Kuva: Martti Kivioja