Mitä mulle kuuluu? - Oman hyvinvoinnin tutkiskelua

Blogi 9.2.2018

Tanja Hankia Asiakkuusvastaava, kylterit ja nuoret ekonomit


Ekonomien vuoden teemana on hyvinvointi ja omaan hyvinvointiin panostaminen pitäisi olla kuuminta hottia ihan kestona muutoinkin. Tammikuun lopun Kylteripäivillä teemaan johdatteli muutosvalmentaja Jarkko Haverinen, joka sai allekirjoittaneenkin ajattelemaan hyvinvointiaan – jälleen kerran. Juu, hyvinvoinnin tärkeys tiedostetaan, mutta silti sitä liian usein laiminlyödään. Guilty as charged.

 

Tunnetko itsesi?

Kuvittelen tuntevani. Tiedän, että tarvitsen hyvät yöunet ja säännöllisesti safkaa. Samoin osaan jo tunnistaa hieman paremmin, että jos töiden jälkeen hermot kiristyvät herkästi jälkikasvun kanssa, on perimmäinen syy harvoin lapsissa, vaan takana onkin monesti turhan tiukka tahti tai joku muutoin mieltä painava käsittelemätön ja stressaava asia. Tunnustaudun myös tietyllä tavalla suorittajaluonteeksi, mutta pikkuhiljaa keski-ikäistyvän äiti-ihmisen viisaudella tiedän jo oman hyvinvoinninkin tärkeyden. Olen elänyt ajan, jolloin ajattelin, että loma-aikakin on käytettävä tehokkaasti, jottei se vaan mene hukkaan. Ja kyllä, varmasti myös purkanut surua ja pahaa oloa suorittamiseen. Tiedän pystyväni tarpomaan tarvittaessa hetkellisesti autopilotilla ja turbona perhe- ja työarkea, mutta osaan myös jo odottaa siitä seuraavaa pahoinvointia. Jos prioriteetit eivät ole hyvinvoinnissa niin pikkuhiljaa se alkaa näkyä myös tekemisessä.

Tiedätkö mistä toimintamallisi kumpuaa?

No, mitä nyt kahdesta suorittajasta sikiää? Tunnollinen ja kunnollinen esikoinen, kiltti tyttö. Lapsena koetut tunteet ja kokemukset vaikuttavat myöhempiin valintoihin ja tämäkin on hyvä tiedostaa. Muistutan itseäni Jarkon sanoista: Virheellinen ajatus on polttoainetta näkyvälle toiminnalle. Nykyään meillä on tarjolla valtavasti tietoa toimintamme taustalle ja tueksi. Mutta mitä teet tiedolla, jollet laita sitä käytäntöön? Jarkon mukaan useimmiten este toimia on tunnetasolla. Mukana saattaa olla myös onnistumisen pelkoa tai sosiaalista painetta. Yhdistä tieto siihen, mitä olet tekemässä. Jätä selittelyt sikseen. Kuuntele, ole läsnä ja rehellinen itsellesi, niin asioita alkaa tapahtua. ”Tunne on kuin liimaa. Se on sitä millä kokemus painetaan muistiin.”

No mikä avuksi? Mistä sun hyvinvointisi rakentuu?

Olen havainnut, että hyvinvointini kannalta erittäin merkittävä asia on oma hetki, edes tunti tai puolikas, kun lapset nukkuvat ja saan olla itsekseni ilman kenenkään vaatimuksia ja täysin ”tarpeeton”. Allekirjoitan myös Jarkon neuvot siitä, että etäisyyden ottaminen stressaavista asioista auttaa palautumaan. Joku menee metsään tai merenrantaan, toinen (ihan vain kuvitteellinen henkilö) laittaa Dynastia-boxin tai Emmerdalen pyörimään tai alkaa pyykkäämään. Toinen tärkeä osa hyvinvointiani ovat ystävät, sosiaaliset kontaktit ja puhuminen – tietty vertaistukikin. Kun en liiemmin innostu kyökkipuuhista, on loistava idea ollut ulkoistaa ja yhdistää syöminen ystäväperheen kanssa vähintään kerran viikossa. Olen myös mennyt eteenpäin lisäämällä liikuntaa, opettelemalla sanomaan useammin ”Ei” ja sisäistänyt ettei aina tarvitse olla super. Ihan hyväkin riittää. 

Mikä fiilis?

Jarkko herätteli myös miettimään, mikä tunne tekemisestämme seuraa: onko se kivaa ja tuleeko siitä hyvä fiilis? Nykyään kohtuus kaikessa, myös esim. liikunnan ja terveellisen ruokavalion kanssa, meinaa unohtua. Tehokkaimmat meistä suorittavat myös hyvinvointia ihan kypällä, toiset viittaavat kintaalla suosituksille ja luottavat nuorena jaksavansa vähän huonommillakin elintavoilla. Mihin sinä sijoitut?

Toivon että mahdollisimman moni löytää hyvinvoinnin ilman sitä kovimman kantapään kautta kulkemista ja uupumisen ja burn outin välttäen. Valitettavasti ainakin nuoret ja innokkaat työmarkkinoiden oven väliin jalkansa ennen pahimpia ruuhkavuosia halajavat ovat riskiryhmää. ”Palautetaan hyvinvointi ja normaali! Prässätään alas pahoinvointi!” Kannustan Jarkon kanssa. Pienelläkin ryhtiliikkeellä voi olla suuri merkitys. Aloitetaan nyt!

Eväitä hyvinvointisi lisäämiseen saat myös yhdessä Firsbeatin kanssa toteutettavista hyvinvointi -webinaareistamme!

13.2.2018 Hyödyllinen vai haitallinen stressi 

13.3.2018 Liikunta hyvinvoinnin tukena

17.4.2018 Uni ja palautuminen, worklife balance

15.5.2018 Kohti kesälomaa

ja muiden ilmoittautuminen aukeaa tapahtumakalenterissamme aina noin 1 kk ennen webinaaria. Tule mukaan! #hyvinvoi