Vapauta aikasi ja helpota kiireen tuntua

Blogi 5.2.2018

Taija Keskinen Uravalmentaja


Miten hahmotat aikasi? Kun sanot ”teen sen pian”, mitä tarkoitat? 5 min päästä? Vai 30 min? Onko pian puolen päivän päästä? Tai ehkä jopa huomenna? Kysy samaa lähipiiriltäsi tai työkavereiltasi. Saatat yllättyä, kuinka erilaisia aikamääreemme ovat. Saati sitten, jos kysymme afrikkalaisilta, latinalaisamerikkalaisilta tai arabeilta. Heille ”pian” merkitsee jotakin puolen päivän ja ”ei koskaan” väliltä.

Missä sijaitsee ”kolmen kuukauden päästä”? Minä hahmotan sen jonnekin etuoikealle eteeni. Afrikkalainen ei näe kvartaalin päähän, sillä se on hänen takanaan. Hän hahmottaa lähimenneisyyden eteensä. Tulevaisuus ei ole näkyvillä, koska sitä ei ole tapahtunut vielä.

Aika on henkilökohtainen käsitys – ei todellisuus

Työssäni kalenteri täyttyy osittain jo puolen vuoden päähän. Sitten on päivän ja viikon to do -listat ja kalenterimerkinnät. Koin aikanaan jatkuvaa stressiä ja ahdistusta siitä, että aikani ei riitä. Sitten hoksasin tarkistaa, miten hahmotan aikani. Näin mielessäni kaikkien puolen vuoden kalenterimerkintöjen vyöryvän suoraan eteeni hartioille kannettavakseni juuri NYT. Kokeilin venyttää aikajanaani niin, että puoli vuotta olikin mielikuvissani jossain kymmenen metrin päässä itsestäni. Se toimi hyvin, koin aikapaineen helpottavan ja näin mielessäni jopa hengähdystaukoja.

Eräs uravalmennusasiakkaani sanoi hahmottavansa tehtävät ja aikataulun lokeroina, joihin hän järjestää ja priorisoi tekemiset. Aika on siis vain henkilökohtainen mielleyhtymämme. Se ei ole todellisuus ja siksi se on muovailtavissa.

Ajan muovailua

NYT-hetki hallintaan: Laita kädet eteesi niin, että kämmenet ovat noin 30 sentin päässä toisistaan. Anna olkavarsien levätä rennosti sivuilla. Jos kämmenten välissä olisi NYT-hetki, miltä se tuntuisi? Onko se sopiva vai aiheuttaako se jonkinlaista levottomuutta? Mitä tapahtuu, kun viet kämmenet lähemmäs, kuin pitelisit näkymätöntä tennispalloa? Miltä NYT-hetki nyt tuntuu? Muuttuiko se paremmin hallittavaksi vai alkoiko se ahdistamaan? Mitä tapahtuu, kun levität kätesi niin isoksi kuin pystyt? Miltä NYT-hetki tuntuu silloin? Tuliko siihen väljyyttä ja vapautta vai muuttuiko se turhan hallitsemattomaksi? Siirrä kädet sille etäisyydelle toisistaan, jossa NYT-hetki kaikkine tekemisineen tuntuu juuri sopivan väljältä ja hallitulta. Vedä pari kertaan syvään henkeä vapauttaaksesi myös hengityksesi.

Voimia viikkoon: Kirjoita lapuille viikonpäivät. Aseta ne lattialle yksitellen siten, kuin hahmotat tulevan viikon. Mene alkupisteeseen. Mitä näet ja koet? Onko viikkosi sopiva vai kiireinen? Onko siellä palauttavia päiviä tai hetkiä? Onko siellä jotain, mitä odottaa? Onko siellä jotain, mikä erityisesti aiheuttaa painetta? Astu sivuun, ulkopuoliseksi, neutraaliksi tarkkailijaksi. Miten lappuja siirtämällä viikon voisi saada hallintaan tai miellyttävämmäksi? Mitä sinun kannattaa priorisoida? Mihin sinun kannattaa kiinnittää erityisesti huomiota, jotta saat energiaa?

Voit muokata tätä harjoitusta itselle sopivaksi, vaikkapa kirjoittaa lapuille to do-listan tai lyhyemmän ajanjakson tapahtumat ja tekemiset.

Tällaiset erilaiset harjoitteet, joissa opetamme aivojamme uudenlaiseen hahmottamiseen, voivat parhaimmillaan toimia mainiona stressinhallintakeinona.