10 vinkkiä työpaikoille työn ja perheen yhteensovittamiseen

1. Joustavuus työajoissa

Työaikaan liittyvät joustot sekä yhteisesti sovitut järjestelyt, kuten työaikapankki ja työaikaliukumat, ovat tärkeimpiä keinoja helpottaa työn ja muun elämän yhteensovittamista. Erityistilanteista, esimerkiksi yllättävistä poissaoloista, tulisi myös pystyä sopimaan työpaikoilla.

2. Etätyö

Etätyö ei ole mahdollista kaikissa töissä. Useissa tehtävissä se kuitenkin mahdollistaa esimerkiksi kotoa käsin työskentelyn sekä itsenäisen tehtävien aikatauluttamisen. Etätyön yleistymistä voi tukea kannustavalla ohjeistuksella, panostamalla tekniseen toteutukseen ja lähiesimiesten myönteisellä asenteella.

3. Toimivat sijaisjärjestelyt ja toimintakäytännöt työhön palaamiseen

Ennakoitavien ja yllättävien poissaolojen seurauksiin työpaikoilla kannattaa varautua. Työpaikalle tarvitaan toimintamallit esimerkiksi perhevapaalta työhön palaajien perehdyttämiseksi ja tueksi.

4. Kirjatut tavoitteet ja toimintaohjeet

Esimiehet tarvitsevat oman työnsä tueksi ylimmän johdon linjaukset ja tiedon käytössä olevista käytännöistä. Näin työntekijätkin saavat tiedon mahdollisuuksista.

5. Sovitut pelisäännöt ja tasapuolisuus

Työpaikoilla tulisi olla selkeät pelisäännöt, joita sovelletaan tasapuolisesti kaikkien työntekijöiden kohdalla. Tasapuolisuus ei kuitenkaan aina tarkoita sitä, että kaikilla on samat oikeudet ja velvollisuudet ja ettei erikoistilanteita huomioitaisi. Avoin ja myönteinen ilmapiiri mahdollistaa asioista keskustelemisen ja sopimisen yhdessä. Työpaikoilla on hyvä olla tietoinen erityisen haastavista elämäntilanteista, kuten yksinhuoltajuudesta ja vaikeista omaishoivatilanteista.

6. Työn ja muun elämän yhteensovittamisen kysymykset osaksi henkilöstöprosesseja

Työpaikalla kannattaa seurata paitsi henkilöstön ikärakennetta myös hoivavastuita ja kokemuksia työn ja muun elämän yhteensovittamisen onnistumisesta. Esimerkiksi kehityskeskustelut ja ilmapiirikyselyt tarjoavat mahdollisuuksia ottaa puheeksi työn ja muun elämän yhteensovittamisen tilanteita kahden kesken tai työyhteisössä.

7. Yksityiselämän kysymykset osaksi työterveysyhteistyötä ja työkyvyn ylläpitoa

Henkilöstön työhyvinvointiin vaikuttavat perhetilanteet ja yksityiselämän kysymykset kannattaa ottaa osaksi työterveyshuollon toimintaa ja selvityksiä. Esimerkiksi omaishoivatilanteiden tunnistaminen ja neuvonta on hyödyllistä.

8. Tukea henkilöstölle työn ja muun elämän yhteensovittamiseen

Työpaikoilla tulisi olla selkeästi määritelty, mitä työntekijän työtehtäviin kuuluu. Työn kuormituksesta palautuminen on tärkeä taito meille kaikille. Työn ja muun elämän yhteensovittamisen ratkaisut ja selviytymiskeinot ovat yksilöllisiä, mutta jokainen voi harjoitella itsetuntemusta ja oman elämän hallintaa. Tukea voi antaa esimies tai työtoveri ja siihen voi järjestää myös koulutusta.

9. Lastenhoito- ja muut arkea helpottavat palvelut

Työpaikalla kannattaa keskustella, kokeeko henkilöstö tarvetta arkea tukeville palveluille. Tarvittaessa työantaja voi selvittää työpaikan mahdollisuudet niiden järjestämiseen tai välittämiseen. Yksi esimerkki on työpaikan tarjoama sairaan lapsen hoitopalvelu.

10. Perheen huomiointi työpaikoilla

Perheen olisi hyvä saada tutustua työpaikkaan ja työn sisältöihin, sillä se auttaa ymmärtämään vanhemman, puolison tai oman lapsen työtä ja siihen liittyviä vaatimuksia. Esimerkiksi koko perheen yhteiset tapahtumat työpaikalla ovat hyviä keinoja tutustumiseen. Samalla työnantaja saa tilaisuuden tutustua työntekijän perheeseen, joka on tärkeä voimavara.

 

Vinkit lainattu Työterveyslaitoksen Työ ja perhe-elämä -ohjelman suosituksista.