Arno Paula

Som företagare kan man förverkliga sig själv och förändra världen. Det är viktigt att kunna göra saker som ligger en varmt om hjärtat och växa som människa. Under färden måste man lära sig nya saker. Man märker hur viktigt det är att hitta ett team och de rätta människorna som kan och vill göra lite annorlunda saker, och få allt att fungera för att förverkliga den gemensamma visionen.  

Under värnplikten insåg jag näringens betydelse när det gäller idrott, prestationsförmåga och välbefinnande.  

En vanlig föreställning bland uthållighetsidrottare är att man ska använda kolhydrater, d.v.s. dricka sportdrycker och äta energigeler och pasta. Jag började fundera på att testa en diet med lite kolhydrater. När jag provade det märkte jag att när kroppen lär sig utnyttja den egna fettreserven kan det stödja prestationen vid uthållighetsidrott. Mina egna grenar är triathlon och ultralöpning. I Ironman-tävlingen år 2016 var den ketogena dieten en mycket viktig del av prestationen.”

Konceptidéen från USA

”Via många omvägar hittade jag superfoods och testade olika dieter från veganskt till lågkolhydrat. Ambronite-måltidsersättningar skapades med avsikt att göra det lätt att äta ren och näringsrik mat i den hektiska och aktiva vardagen. 

Företaget fick sin början till stor del i mitt eget kök med mitt ganska galna försök. Jag använde det gamla goda programmet Excel som verktyg när jag började räkna råvaror, näringsämnen och näringsprofiler. Jag lärde mig och förstod mycket genom att göra. Konceptidéen om måltidsersättningar kom från USA där måltidsersättningar bildade en complete food-kategori som i dag innefattar hundratals varumärken.  

För mig var idén att prioritera näringen och tillverka produkterna av äkta råvaror som är så rena som möjligt. Nu har jag lärt mig att smaken är jäkla viktig på konsumentmarknaden i livsmedelsbranschen. Ambronite fick sitt namn från ambrosia, som är de urtida gudarnas dryck i den grekiska mytologin. Vi gjorde en modern version av den som gör en odödlig i vardagen.”

Arno Paula

Tro på produkten 

”Målgruppen var vi själva. Vi hos Ambronite representerar kunskapsarbetare och företagare. Vi lever ett sådant hektiskt och aktivt modernt liv att det uppstår situationer där man håller på att jobba med någonting och inte hinner äta. När det finns ett bra alternativ lämnar man automatiskt bort den värsta ”jag tar någonting snabbt”-lösningen, som förvånansvärt ofta är någonting som blivit kvar av mötesfikan.  

Jag tycker att det är mycket viktigt att förstå att vi är alla individer när det gäller näring, ända från DNA-nivå. Man måste själv prova den ketogena dieten med lite kolhydrater och se vad som fungerar för en själv. Med alla dessa saker jag jobbar med är utgångspunkten att jag själv verkligen tror på dem. Jag använder våra produkter själv som stöd i vardagen.”  

Team som stöd

”Jag medverkar i färdigmatsföretaget Ketokamu så att jag ansvarar för allt som har med företagets ekonomi och finansiering att göra. Just nu ökar företagets omsättning ganska snabbt och tydligt.  

Trenderna styr utvecklingen av näring. Växtbaserad mat, glutenfritt, att minska på socker samt ketogen diet med lite kolhydrater ökar igen i popularitet.  

När jag själv utvecklar dessa produkter är visionen i grund och botten att mycket högklassiga livsmedel och mat som stöder människors välbefinnande ska vara tillgängliga i affärerna. Att mat inte ska orsaka illamående, låg energi eller till och med sjukdomar. 

När man blir företagare är det mer som ett maraton än en 400 meters sprint. I bakgrunden för alla berättelser där framgång verkar ha kommit över en natt finns åratal av arbete och försök efter vilka man liksom lyckas i ett ögonblick. Det är också bra att känna till och vara medveten om vilka som är ens egna styrkor och när det är bra att ha ett team som stöd. I det avseendet är företagandet ingen ultralöpning eller individuell sport utan en teamprestation.”

Text: Sini Silvàn 
Foto: Olli-Pekka Latvala