Vi undersöker arbetslivet, lönerna och kvaliteten på ekonomutbildningen

Finlands Ekonomer låter utföra undersökningar och utredningar om kvaliteten på ekonomutbildningen, ekonomernas arbetsliv och lön, karriär och kompetensutveckling och Finlands Ekonomer som ett förbund för att utveckla verksamheten. Vi reder också ut bland annat ekonomernas arbetshälsa, ekonomernas och ekonomistuderandenas karriärönskemål och skillnaderna mellan kvinnliga och manliga ekonomers löner.

Den studerade informationen förbättrar vår service

Undersökningsdata används i Finlands Ekonomers tjänster till exempel i lönerådgivningen och i arbetsmarknadsverksamheten och utbildningspolitiken för att driva ekonomernas intressen. Uppgifterna samlas in för att användas av hela Finlands Ekonomer-gemenskapen – även av ekonomföreningarna och studerandeföreningarna.

Finlands Ekonomer ger universiteten högklassig information om kvaliteten på ekonomutbildningen, studerandenas synpunkter och hur studerandena har placerat sig i arbetslivet.

Dessutom genomför Finlands Ekonomer enkäter om olika teman och samlar feedback om de evenemang och utbildningar som förbundet ordnar.

Oksanen Juha
Tutkimuspäällikkö