Akateemisten yrittäjien edustaja Suomen Yrittäjien hallitukseen

20.10.2017 16:02

Akateemiset yrittäjät AKY ry:n puheenjohtaja Mika Uusi-Pietilä valittiin tänään Suomen Yrittäjien hallitukseen. Noin kaksi vuotta sitten perustettu AKY on kasvanut nopeasti Suomen Yrittäjien suurimmaksi toimialajärjestöksi.

Mika Uusi-Pietilä on koulutukseltaan diplomi-insinööri. Hän on Tampereella toimivan asiantuntijayritys Minutor Oy:n osaomistaja-toimitusjohtaja.

Uusi-Pietilän tavoitteena Suomen Yrittäjien hallituksessa on tuoda päätöksentekoon ja valmistelutyöhön korkeasti koulutettujen yrittäjien näkökulmaa sekä tietoa osaamisintensiivisten yritysten erityispiirteistä ja -tarpeista.

– Työelämä on rajussa murroksessa, yrittäjyyden ja palkansaajan raja-aidat hämärtyvät. Kansalaisten toimeentulo koostuu tulevaisuudessa moninaisista puroista. Tämä edellyttää myös etujärjestöiltä uutta näkökulmaa, kun ne palvelevat jäsenkuntaansa ja vaikuttavat kansalliseen lainsäädäntöön, Uusi-Pietilä sanoo.

Yrittäjän ja palkansaajan määrittelyjen valuviat korjattava nopeasti

– Esimerkiksi yrittäjän ja palkansaajan määrittely suomalaisessa lainsäädännössä ei ole lainkaan selkeä; toisen lain mukaan voit olla palkansaaja ja toisen mukaan yrittäjä. Jo työmarkkinoiden toimivuuden ja työllisyyden kehittymisen takia tuo valuvika on syytä saada nopeasti ojennukseen, Uusi-Pietilä linjaa.

Yksi kasvava yrittäjyyden ilmenemä on Uusi-Pietilän mukaan niin sanottu kaveri- tai tiimiyrittäjyys: eri osaamisalueita edustavat osaajat muodostavat yrityksen, jossa kukaan ei välttämättä ole varsinaisesti yrittäjäpositiossa, mutta kiistatta jokainen toimii yrittäjämäisesti ja yrittäjäasenteella.

– Tällaiset yritykset odottavat aivan tyystin erilaisia palveluita ja edunvalvonnallisia painotuksia kuin yksinyrittäjät tai perinteiset pk-yritykset, Uusi-Pietilä sanoo.

AKY kasvaa nopeasti

Neljä korkeasti koulutettujen järjestöä perusti AKYn vuoden 2015 lopulla, ja sille haettiin heti Suomen Yrittäjien jäsenyyttä. Perustajajärjestöt olivat Tekniikan akateemiset TEK, Suomen Ekonomit, Suomen Lakimiesliitto ja Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut.

Nyt AKYyn kuulu noin 8600 yrittäjää 14 järjestön kautta ja se on Suomen Yrittäjien suurin toimialajärjestö.

Perustajien lisäksi AKYssa ovat mukana Suomen Farmasialiitto, DIFF – Ingenjörerna i Finland, Suomen Puheterapeuttiliitto, Suomen Arkkitehtiliitto SAFA, Tradenomiliitto TRAL, Suomen Psykologiliitto, Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA, Suomen Eläinlääkäriliitto, Teollisuustaiteen Liitto Ornamo ja Agronomiliitto.

Lisätietoja: Mika Uusi-Pietilä, puh. 0400 505 386