Ekonomikunnan vinkit tasa-arvoisempaan työelämään

8.3.2017 08:53

Nainen, ole rohkea! Tähän kiteytyy neuvot, joita Suomen Ekonomit sai jäsenistöltään kyselyssä, miten työelämän tasa-arvoa edistetään.

Ekonomijäsenten ehdotuksissa tasa-arvon edistämiseksi nousi erityisesti esille neljä naisille suunnattua neuvoa: 1) pyri rohkeasti haluamallesi uralle, 2) tartu tilaisuuksiin, 3) pyydä reilusti palkkaa ja 4) jaa perhevastuuta. "Ekonomien kertomista omakohtaisista kokemuksista kävi ilmi, että tekemistä työelämän tasa-arvoistamiseksi vielä riittää", kertoo Suomen Ekonomien toiminnanjohtaja Hanna-Leena Hemming.

Käynnissä olevaan keskusteluun perhevapaiden uudistamisesta Suomen Ekonomit suhtautuu toiveikkaasti. "Yhteiskunnan näkökulmasta tehokkain tapa edistää työelämän tasa-arvoa olisi uudistaa perhevapaajärjestelmä", sanoo Hemming. "Meillä on nyt pöydällä useita eri malleja uudistaa perhevapaat ja toimeen pitäisi ehdottomasti ryhtyä jo tällä hallituskaudella. "

Nykyisessä perhevapaajärjestelmässä äidit käyttävät vapaista yli 90 prosenttia. Suomen Ekonomien mukaan uudistuksessa keskeistä on, että perhevastuuta jaetaan ja edistetään isien mahdollisuutta tasa-arvoiseen vanhemmuuteen. Parhaiten tämä toteutuu lisäämällä isälle nimikoitua osuutta perhevapaissa. Tasaisempi jako tasaa myös kustannuksia äitien ja isien työnantajien välillä.

"Äitien merkittävästi isiä pidemmät perhevapaat johtavat siihen, että perhevastuu ja siitä johtuvat epäsuorat kustannukset, kuten sairaan lapsen hoito, päätyy usein äitien ja heidän työnantajiensa kannettavaksi", kertoo Hemming. "Naisille täytyy antaa muitakin vaihtoehtoja kuin valita perheen ja työn väliltä. Kummankin voi saada, mutta siihen tarvitaan myös laajempia poliittisia ratkaisuja. Kotiin täytyy saada palkata hoitaja, ilman että puhutaan piikayhteiskunnasta."

Suomen Ekonomit keräsi vinkkejä työelämän tasa-arvon edistämiseen helmi-maaliskuussa 2017. Vinkkejä esitellään tarkemmin tänään 8.3. järjestön naistenpäivätilaisuudessa Helsingissä.

toiminnanjohtaja Hanna-Leena Hemming, p. 050 511 3048