Ekonomin palkkakehitys pysyi suotuisana - Mediaanipalkka nyt 5000 euroa.

16.2.2017 00:01

Ekonomien palkkakehitys on ollut kohtuullisen hyvä edelliset pari vuotta. Nousuvauhti on pysytellyt yleistä palkkakehitystä (1,2 %) parempana - kahden prosentin tuntumassa. Mediaanipalkka vuonna 2016 oli 5000 euroa. Suhteessa eniten palkka nousi vastavalmistuneilla.

Apeahkosta taloustilanteesta huolimatta ekonomien palkkakehitystä voi pitää kohtuullisen hyvänä. Erityisen hyvä tilanne oli vastavalmistuneilla, joiden mediaanipalkat nousivat 3,1 prosenttia. Vastavalmistuneen tilipussin mediaanikoko on kuukaudessa 3200 euroa.

"Palkkatietoisuuden kasvattaminen ja palkkaneuvotteluja tukevat palvelut ovat tutkitusti yksi käytetyimmistä ja arvostetuimmista jäsenpalveluistamme - oli kyseessä sitten ensimmäistä kesätyöpaikkaa hakeva opiskelija tai jo pitkän uran tehnyt ekonomiosaaja", kertoo Suomen Ekonomien toiminnanjohtaja Hanna-Leena Hemming. "Haluamme auttaa jäseniämme paremmalle oksalle palkkakeskusteluissa. Tilastojen valossa näyttää hyvältä".

"Positiivista ekonomien työmarkkinoilla oli myös se, että ekonomit kokivat sekä oman tilanteensa että työpaikan tilanteen edellisvuosia vakaammaksi", toteaa Ekonomien tutkimuspäällikkö Juha Oksanen. "Ekonomien luottamus omaan tilanteeseen työpaikalla kasvoi edellisvuodesta kaksi prosenttiyksikköä. Vähintään melko vakaaksi tilanteensa kokee nyt 83 prosenttia. Luottamus myös työpaikan tilanteen vakauteen kiri ylöspäin edellisvuodesta neljä prosenttiyksikköä ja on nyt 71 prosenttia", summaa Oksanen.

Ekonomien palkkakyselyn yhteydessä kartoitettiin uutena asiana uraan liittyvien muutosten määrää. Lähes puolet eli 48 prosenttia vastaajista oli vuoden aikana keskimäärin vajaan kahden eri muutoksen kohteena. Näistä joka kolmannelle muutos merkitsi uuden työn hakua töissä ollessa ja joka viidennelle muutos oli työpaikan vaihtuminen, töiden etsimisen aloittaminen työttömänä, esimiestehtäviin siirtyminen tai tutkinnon loppuun saattaminen.

Jokaisen ekonomivastaajan työtilanne ei vuonna 2016 näyttänyt yhtä valoisalta. Yt-neuvotteluja vuoden sisällä oli käyty vastaajista 41 prosentin työpaikalla. Henkilökohtaisesti yt-neuvottelujen piirissä oli ollut noin joka viides. Suotuisa palkkakehitys ei myöskään koskenut kaikkia ekonomeja. Vaikka palkka oli noussut 63 prosentilla vastaajista, se laski neljällä prosentilla ja lopuilla pysyi samana. Palkankorotuksen perusteena oli useimmiten yleiskorotus. Sen kautta palkka oli noussut 42 prosentilla, muita merkittävimpiä syitä korotukselle olivat henkilökohtainen korotus tai työpaikan tai työtehtävän muutos.

Tulokset selviävät Suomen Ekonomien uusimmasta, vuoden 2016 palkkatasotutkimuksesta.

Toiminnanjohtaja Hanna-Leena Hemming, p. 050 511 3048
Tutkimuspäällikkö Juha Oksanen, p. 040 556 6671