Kehittämismyönteisyys SuomiAreenan ytimeen – Suomen Ekonomit haastaa koulutuskeskusteluun

13.7.2015 10:27

SuomiAreenan teemana on tänä vuonna opetus ja kulttuuri. Suomen Ekonomit haastaa osallistujat alkaneen hallituskauden tiukoista koulutussäästöistä huolimatta kehittämismyönteiseen ajatteluun.

Pääministeri Sipilän hallituksen ohjelmassa linjattiin useita osaamiseen ja koulutukseen liittyviä kärkihankkeita, mutta samalla myös ankaria säästöjä. Vaikka leikkauksia on vaikea sulattaa, kokee Suomen Ekonomit, että SuomiAreena on hyvä foorumi keskittyä voivottelun sijasta kehittämismyönteiseen keskusteluun. Suomalaisesta osaamisesta emme voi tinkiä, joten muutoksia on tapahduttava toimintatavoissamme.

Viikon aikana keskusteluissa käsitellään koulutusta eri näkökulmista. Suomen Ekonomit toivoo osallistujilta rohkeutta keskustella perinteisesti kärkeen nousevien rakenteellisten ratkaisujen ohella myös koulutuksen sisällöistä. Odotamme keskusteluista selkeitä positiivisia puheenvuoroja siitä, mitkä ovat suomalaisen koulutuksen antamia keskeisiä taitoja ja miten voimme varmistaa niiden kehittymisen ja ylläpitämisen. Esimerkiksi myynti- ja asiakkuusosaamisen tärkeys nousee usein esiin, kun puhutaan siitä, missä suomalaisilla on edelleen kehittämistä.

"Keväällä käydyt keskustelut tuottavuuden ja viennin lisäämisestä ovat kilpistyneet yksikkökustannusten alentamiseen. Onko syrjäisen, harvaan asutun ja korkeasti koulutetun kansan tärkein vahvuus hintakilpailu? Uudet liiketoimintamuodot lisäävät globaalia saavutettavuutta mutta samalla myös kilpailua. Mielestämme sekä tuottavuuden että viennin kehittyminen edellyttävät uusien tuotteiden lisäksi asiakkuuden ja myynnin nostamista keskiöön. Tämän tulee selkeästi vaikuttaa koulutuksen sisällön kehittämiseen" linjaa Suomen Ekonomien toiminnanjohtaja Hanna-Leena Hemming.

"Samalla kun perustutkintokoulutuksen sisältöä uudistetaan, on myös tärkeää kehittää huomattavasti työuran aikaisia koulutusmahdollisuuksia. Tämä on perusedellytys, kun tavoitteena on pidentää työuria alati muuttuvilla työmarkkinoilla. Toivottavasti tämä on luettavissa myös hallitusohjelman rivien välistä, jos ja kun hallituksen tavoitteena on parantaa tuottavuutta ja kasvua", Suomen Ekonomien puheenjohtaja Timo Saranpää korostaa.

Heinäkuun 13.–17. päivänä Porissa järjestettävä SuomiAreena tarjoaa loistavan foorumin kehittämismyönteiselle koulutuskeskustelulle. Suomen Ekonomit osallistuu keskusteluun paikan päällä sekä sosiaalisessa mediassa. Keskustelua voit seurata Twitterissä #EkonomitAreenassa.

toiminnanjohtaja Hanna-Leena Hemming, hanna-leena.hemming@ekonomit.fi, p. 050 5113048, viestintäjohtaja Terttu Sopanen, terttu.sopanen@ekonomit.fi, p. 040 334 1202