Kilpailukieltoehtoja uudistettava samanaikaisesti liikesalaisuuslain kanssa

6.10.2017 14:05

Suomen Ekonomien mielestä olisi perusteltua, että kilpailukieltosopimuksia koskevaa lainsäädäntöä uudistetaan samanaikaisesti, kun Euroopan Unionin liikesalaisuuksia koskeva direktiivi implementoidaan. Liikesalaisuuksia koskevaa lainsäädäntöä käsitellyt työryhmä jätti mietintönsä torstaina.

"Koska kilpailukieltosopimukset perustuvat yleensä juuri tarpeeseen suojata liike- ja ammattisalaisuuksia, tulisi tässä yhteydessä uudistaa myös niitä koskeva lainsäädäntö", Suomen Ekonomien työmarkkinajohtaja Riku Salokannel korostaa.

Kilpailukieltosopimusten määrä on kolminkertaistunut 2000 -luvulla. "Esimerkiksi jo joka toisessa uudessa ekonomin työsopimuksessa on kilpailukieltoehto, joka osaltaan korottaa kynnystä työpaikan vaihtamiseen", toteaa Salokannel.

Suomen Ekonomien mielestä liike- ja ammattisalaisuuksia koskevan lainsäädännön tulee turvata yrityksille riittävä suoja ilman, että sen lisäksi työvoiman liikkuvuutta rajoitetaan perusteettomilla kilpailukieltosopimuksilla. Akavan tavoin Suomen Ekonomit katsoo, että lisäksi on erityisen tärkeää turvata osapuolten oikeusturvaan liittyvät asiat lainsäädäntöä uudistettaessa.

"Kilpailukieltosopimuksia käytetään nykyisin paljon tarpeettomasti, minkä johdosta niistä aiheutuu enemmän haittaa kuin hyötyä. Suomen Ekonomit tukee kansanedustaja Saara-Sofia Sirénin lakialoitetta, joka velvoittaa työnantajan maksamaan palkkaa vastaavaa korvausta kilpailukiellon voimassaoloajalta, mikäli työnantaja haluaa pitää sopimuksen voimassa", Salokannel sanoo.

Työmarkkinajohtaja Riku Salokannel, puh. 040 724 9566