Suomen Ekonomit etsii Vuoden opettajaa!

3.3.2017 10:03

Suomen Ekonomien perinteisellä Opetuspalkinnolla palkitaan tänä vuonna Vuoden opettaja.

"Kilpailun teema on yleensä melko selvärajainen ja se vaihtuu vuosittain. Tämän vuoden kilpailussa halusimme kuitenkin yksittäisen teeman sijaan nostaa laajasti esille kauppatieteiden opettajat ja antaa heille ansaitsemaansa tunnustusta. Jo 1990-luvulta alkaen jaettu Opetuspalkinto on tänä vuonna myös luonteva osa Suomen Ekonomien Ytimessä osaaminen –teemavuotta", tiivistää palkintoraadin ja Suomen Ekonomien koulutuspoliittisen toimikunnan puheenjohtajana toimiva Jussi Nieminen.

"Moni puhuu hyvästä opetuksesta ja hyvistä opettajista, mutta ei olekaan niin helppo määritellä mitä se tarkoittaa käytännössä", Nieminen pohtii.

Monipuolisen keskustelun jälkeen koulutuspoliittinen toimikunta päätti, että arvioinnissa tarkastellaan esimerkiksi opettajan opiskelijakeskeisyyttä, opetusmenetelmien monipuolisuutta, opetuksen ja tutkimuksen yhteyttä sekä opettajan jatkuvaa oppimista ja aktiivisuutta oman opetuksensa kehittämisessä. Lisäksi toimikunta päätti jättää opiskelijoille auki myös mahdollisuuden perustella omaa ehdokastaan jostain sellaisesta näkökulmasta jota toimikunnan jäsenet eivät tulleet edes ajatelleeksi.

Kisa ottaa tänä vuonna myös digiloikan, sillä esitysten tiivistelmät pyydetään videomuotoisina. Videoiden myötä Suomen Ekonomit haluaa antaa opettajille ja heidän työlleen laajaa näkyvyyttä myös sosiaalisessa mediassa. Vuoden opettajan palkitseminen on Suomen Ekonomeille keskeinen mahdollisuus nostaa esiin hyvän opetuksen tärkeys laadukkaan kauppatieteellisen osaamisen varmistamisessa.

"Erinomaisia kauppatieteiden opettajia on varmasti jokaisessa yksikössä, joten odotamme ehdotuksia kaikilta 13 kylteriyhteisöltä kautta Suomen", Jussi Nieminen summaa.

Yksityiskohtaiset kilpailuohjeet löytyvät täältä.

Suomen Ekonomien kylteriyhteisöjen edustajat voivat tehdä kilpailuesityksensä

• suomeksi täällä,
• ruotsiksi täällä tai
• englanniksi täällä.

Suomen Ekonomit tukee Opetuspalkinnolla kauppatieteellisen alan opetuksen kehittämistä. Kilpailussa haetaan toimivia ja innovatiivisia käytänteitä, jotka voivat toimia esimerkkeinä hyvästä opetuksesta kaikille yliopistoille sekä olla toimintatapana levitettävissä. Kylteriyhteisöt esittävät palkinnon saajaa tai saajia vuosittain vaihtuvan teeman mukaisesti. Palkinnon suuruus on 6 000 euroa, ja se tulee KAUTE-säätiön varoista. KAUTE-säätiö edistää kauppatieteellistä ja teknillistieteellistä opiskelua, opetusta ja tutkimustoimintaa. Voittaneen esityksen tehnyt kylteriyhteisö palkitaan lisäksi 1 000 eurolla. Opetuspalkintoon ja aikaisempiin voittajiin voi tutustua tarkemmin Suomen Ekonomien verkkosivulla: https://www.ekonomit.fi/opetuspalkinto.

Suvi Eriksson
Koulutuspoliittinen asiamies