Suomen ylioppilaskuntien liitto kiinnostaa kylteriaktiiveja - Petra Laiti ja Miika Tiainen tähtäävät opiskelijaedunvalvonnan pääkallopaikalle

15.11.2017 10:05

Suomen ylioppilaskuntien liiton liittokokous valitsee tällä viikolla liitolle hallituksen ajamaan yliopisto-opiskelijoiden asiaa vuodeksi 2018. Tänä vuonna ehdolla on jälleen kylteriaktiivejakin.

Liiton puheenjohtajaksi tähtää Turun yliopiston ylioppilaskunnan hallitusta tänä vuonna luotsannut Miika Tiainen ja hallituksen jäseneksi Svenska Handelshögskolans Studentkårin hallituksessa tänä vuonna vaikuttanut Petra Laiti. Molemmat ovat osallistuneet aktiivisesti myös Suomen Ekonomien opiskelijatoimintaan.

"Minulla on ollut ilo tehdä yhteistyötä ja keskustella koulutuspolitiikan käänteistä sekä Petran että Miikan kanssa. Molemmilla on aktiivinen ote sekä opiskelijoiden asioiden ajamiseen että laajempaan yhteiskunnalliseen keskusteluun. Näitä ehdokkaita on kyllä erittäin helppo kannattaa vaativaan SYL-hallituspestiin.", painottaa Suomen Ekonomien koulutuspolitiikan asiantuntija Suvi Eriksson.

"Minusta opiskelijaliikkeen on oltava niin vankka opiskelijan edunvalvoja kuin myös tuoreita avauksia luova nuorten ääni esimerkiksi puhuttaessa sukupolvien välisestä oikeudenmukaisuudesta. Ensi vuonna valmistaudutaan seuraaviin eduskuntavaaleihin ja meille opiskelijoille tärkeiden ajatusten on kuuluttava julkisessa keskustelussa.", tiivistää Miika syitä tavoitella SYL:n puheenjohtajan tehtävää.

"Sukupolvipolitiikkaa kattavaa keskustelua seuratessa on helppo ymmärtää, että opiskelijaliike tarvitsee kauas katsovaa suunnanottoa. SYL:n tulevat projektit, kuten kehitysyhteistyösektorin painottaminen, tulevat asettamaan painetta löytää tapoja varmistaa, että koko opiskelijaliike kykenisi tarkastelemaan tulevaisuutta pitkäjänteisemmin. Uskon, että avain tähän löytyy kansainvälisen yhteistyön ja ylioppilaskuntien keskinäisen kommunikoinnin parantamisesta. Tähän avain voisi puolestaan olla SYL.", painottaa puolestaan Petra.

Myös Suomen Ekonomien puheenjohtaja Timo Saranpää on ilahtunut aktiivisista kylteriehdokkaista. "Meille olisi tietysti erittäin mieluisaa nähdä vahvaa kylteriosaamista myös ensi vuonna SYL:n hallituksessa. Toivotan mitä parhainta menestystä liittokokoukseen molemmille erinomaisille ehdokkaille!", Saranpää summaa.

Suomen ylioppilaskuntien liitto ry, eli SYL, on opiskelijajärjestö, joka edustaa noin 132 000 opiskelijaa Suomessa. SYL:n jäseniä ovat Suomen kaikkien yliopistojen ylioppilaskunnat. Liiton liittokokous kokoontuu 17.-18.11.2017 Tampereelle päättämään muun muassa vuoden 2018 hallituksen kokoonpanon sekä toiminnan painopisteet.