Taloudenpuolustuskurssi tarjoaa kansanedustajille työkaluja ja tietoa

10.6.2015 09:29

Kaikki ovat yhtä mieltä siitä, että Suomen kurssi pitää kääntää. Mutta miten se tapahtuu?

Tähän haasteeseen tarttuu Taloudenpuolustuskurssi, jonka järjestävät Aalto University Executive Education (Aalto EE) ja Helsingin Sanomat. Tilaisuus pidetään Finlandia-talossa 26.-27.8.2015.

Taloudenpuolustuskurssin tarkoituksena on auttaa kansanedustajia hahmottamaan, mihin kysymyksiin heidän pitäisi kautensa aluksi tarttua, jotta suomalaiset yritykset pärjäisivät paremmin.

"Talousasioista puhutaan usein kansantalouden tasolla. Kuitenkin yrityksissä tehtävät valinnat vaikuttavat ratkaisevasti maamme talouden kehitykseen. Haluamme avata yrityksissä tapahtuvan päätöksenteon logiikkaa kansanedustajille", korostaa idean isä Teemu Malmi, Aalto-yliopiston professori ja Aalto EE:n hallituksen puheenjohtaja.

Taloudenpuolustuskurssin teemoina ovat muun muassa investoinnit, yritysten sijoittuminen, rahoitus, verotus, johdon palkitseminen ja osaaminen.

Teemoja lähestytään käytännönläheisesti kysymysten kautta. Mihin yritys käyttää rahansa? Milloin yritys kaipaa tukea? Miten yrityksiä pitäisi verottaa? Mikä on idänkaupan kohtalo? Miten pomoja pitää palkita?

"Ongelmana ei niinkään ole se, ettei suomalaisilla yrityksillä menisi kohtuullisen hyvin, vaan se, miten niillä menisi hyvin juuri Suomessa. Globaalitaloudessa Suomi nimittäin vertautuu raa'asti muihin toimintaympäristöihin. Lopulta hyvinvointivaltion, työntekijöiden ja yritysten edut ovat varsin samansuuntaisia. Siksi puheissa korostuvan vastapuoliasetelman taakse pitää päästä", luonnehtii Aalto University Executive Education Oy:n toimitusjohtaja, professori Pekka Mattila.

Kurssin alustajina ovat Aalto-yliopiston huippuasiantuntijat, muun muassa Sixten Korkman, Vesa Puttonen, Heikki Niskakangas ja Esko Aho. Heidän puheitaan haastamassa ovat muun muassa järjestökentän edustajat. Puheenvuoron saavat tietysti myös 200 kansanedustajaa, joiden keskusteluissa ja äänestyksissä puheenvuoroja jakaa valtioneuvos Riitta Uosukainen.

Sisällön tarjoava Aalto University Executive Education - Aalto EE on Aalto-yliopiston omistama liikkeenjohdon kehittämispalveluja tarjoava yritys. Helsingin Sanomat on Suomen suurin päivittäinen sanomalehti. Taloudenpuolustuskurssi järjestetään yhteistyössä työeläkeyhtiö Elon ja Suomen Ekonomien (entinen Suomen Ekonomiliitto SEFE) kanssa.

Ekonomien osaamista tarvitaan

"Suomen talouden puolustamiseksi tarvitaan nyt ekonomien talous-, liiketoiminta- sekä myynti- ja markkinointiosaamista enemmän kuin koskaan. Tuottavuutta lisätään hyvällä johtamisella sekä panostuksilla työhyvinvointiin ja osaamiseen. Haluamme olla mukana keskustelemassa, mitä nämä oikeasti tarkoittavat", Suomen Ekonomien toiminnanjohtaja Hanna-Leena Hemming sanoo.

Tuottavuuden lisäys edellyttää hyvää, kestävä johtajuutta. Kestävä johtajuus tarkoittaa yhdessä tekemistä, monimuotoisuutta ja yksilöllisyyden huomioimista pitkäjänteisessä ja jokapäiväisessä johtamisessa.

Suomen Ekonomit haluaa olla kärjessä ja edistää kestävän johtajuuden kehitystyötä suomalaisilla työpaikoilla. Suomen Ekonomien kestävän johtajuuden verkkotyökalulla yritys tai organisaatio voi kehittää kestävää johtajuutta.

Hanna-Leena Hemming, toiminnanjohtaja, Suomen Ekonomit p. 050 511 3048