Tutkintojen tulevaisuus ei ole korkeakoulujärjestelmän tulevaisuudesta irrallinen paikalliskysymys

10.5.2017 14:38

Suomen Ekonomit antoi 8.5. lausunnon muutoksista, joita ehdotetaan korkeakouluja koskevaan lainsäädäntöön. Ehdotuksen perusteella mahdollistettaisiin sekä yliopistoille että ammattikorkeakouluille oman opetuksen korvaavan opetuksen hankkimista toiselta korkeakoululta. Lainsäädännön muutoksen myötä korkeakoulujen ei tarvitsisi enää järjestää kuin suurin osa tutkintoon kuuluvasta opetuksesta itse.

"Lakimuutokseen sisältyy myös se, että yliopisto voisi ostaa opetusta ammattikorkeakoululta ja toisinpäin. Kahden erilaisen orientaation tutkinnot ovat kuitenkin Suomen vahvuus. Emme kannata yliopisto- ja ammattikorkeakoulututkintojen erilaisten profiilien romuttamista." Suomen Ekonomien koulutuspoliittinen asiamies Suvi Eriksson kertoo.

Opetusyhteistyötä koskevaa lainsäädäntöä on Suomen Ekonomien näkemyksen mukaan valmisteltu erityisesti paikallisyhteistyön näkökulmasta perustuen Tampereelle muodostettavaan yliopistojen ja ammattikorkeakoulun yhteenliittymään. Ehkä juuri siksi työssä on painottunut yliopisto- ja ammattikorkeakoulusektorien välinen opetuksen ostaminen esimerkiksi yliopistojen kansallisen alakohtaisen yhteistyön sijaan.

"Opetus- ja kulttuuriministeriö on tänä keväänä käynnistänyt kansallisen parlamentaarisen keskustelun korkeakouluvisiosta kohti vuotta 2030. Olisi hölmöä jos erilaisten tutkintojen tulevaisuutta ei käsiteltäisi samalla, kun kerran juuri nyt yhteisellä asialla olemme. Näemme nyt lausunnolla olevan opetusyhteistyölainsäädännön osalta aikalisän tarpeelliseksi, Eriksson painottaa.

Yliopistojen välisen yhteistyön lisääminen on ollut jo pidemmän aikaa korkealla Suomen Ekonomien tavoitelistalla. Panostus yliopistojen väliseen opetusyhteistyöhön voisi parhaimmillaan johtaa yliopistojen profiilien vahvistumiseen ja työnjaon kehittymiseen. Kauppatieteiden osalta yhteistyö on konkretisoitunut erinomaisesti, kun yksiköt ovat suunnitelleet yhteisen liiketoimintaosaamisen digitaalisen opintokokonaisuuden. Uuden kokonaisuuden opetus alkaa jo lokakuussa 2017 OKM:n erityisrahoituksen tuella. Aitoon yhteistyöhön perustuvalla opetuksella voidaan tarjota opiskelijoille nykyistä monipuolisempia ja joustavampia opiskelumahdollisuuksia.

koulutuspoliittinen asiamies Suvi Eriksson, puh. 040 848 8935, suvi.eriksson@ekonomit.fi