Työehtosopimusneuvottelut käynnissä

31.10.2017 10:18

Eri toimialoilla käydään parhaillaan intensiivisesti työehtosopimusneuvotteluja. Neuvotteluissa pyritään uudistamaan nyt syksyllä sekä alkuvuodesta päättyvät työehtosopimukset.

Neuvottelukierroksen päänavaajaksi on odoteltu metsäteollisuutta, jossa työehtosopimus päättyi syyskuun loppuun. Toisen suuren vientialan eli teknologiateollisuuden työehtosopimukset päättyvät lokakuun loppuun, joten myös siellä on ratkaisun hetket käsillä.. Lokakuun loppuun päättyy myös suuria ekonomeille keskeisiä työehtosopimuksia kuten kemianteollisuuden ja tietotekniikan palvelualan työehtosopimukset. Rahoitusalan työehtosopimus päättyy marraskuun loppuun.

Neuvotteluissa ovat keskeisiksi nousseet palkankorotuksen suuruus sekä toteuttamistapa. Palkansaajien tavoitteena on saada mahdollisimman suuri osuus palkankorotuksesta sellaisessa muodossa, että se tulee kaikille yleiskorotuksena. Työnantaja taas haluaisi jakaa korotukset haluamilleen henkilöille paikallisesti.

Liittokierroksella neuvotteluiden keskiössä ovat toimialan yrityksiä sekä toimialoista riippuen eri henkilöstöryhmiä edustavat liitot. Suomen Ekonomien jäseniä neuvottelupöydissä edustavat Ylemmät Toimihenkilöt YTN ry:n neuvottelijat. YTN on Akavan yksityisen sektorin neuvottelujärjestö, joka solmii ylempiä toimihenkilöitä, niin esimiehiä kuin asiantuntijoitakin koskevat työehtosopimukset. Myös Suomen Ekonomien asiamiehet ja lakimiehet osallistuvat ekonomeille keskeisten alojen neuvotteluihin osana YTN:n neuvottelutiimejä.

Mikäli työskentelet sellaisella alalla, että sinua koskee jokin YTN:n solmimista työehtosopimuksista, kannattaa seurata tarkkaan YTN:n tiedotusta. Mikäli et syystä tai toisesta saa tiedotteita, tarkista, että sähköpostiosoitteesi jäsenrekisterissämme on oikea jäsenpalvelumme Omista tiedoista.

Viestimme jatkossakin neuvottelukierroksen etenemisestä ja työmarkkinayksikkömme asiamiehet vastaavat mielellään tarkentaviin kysymyksiin.

etunimi.sukunimi@ekonomit.fi

Ted Apter
Tilintarkastus ja konsultointi sekä Finnvera Julkinen sektori: kunta, valtio

Tage Lindberg
Teknologiateollisuus ja elintarvikeala

Riikka Sipilä
Rahoitus- ja vakuutusala

Kosti Hyyppä
ICT-ala, viestinvälitys ja logistiikka, palvelutoimialat

Lue myös blogi liittokierroksen perusoppimäärästä.