Chefen måste kunna förklara varför du behövs

Dåligt ledarskap och usel kommunikation driver många arbetstagare på flykten eller får dem att snegla på platsannonser i förtid. Kaisa Majava, ledande konsult på kommunikationsbyrån Tekir, berättar hur du som chef kan motverka utvecklingen.
maj 20, 2022
Våga byta karriär!

Många funderar på att byta jobb men få vågar ta steget. Detta framkommer i Finlands Ekonomers senaste Medlemspuls-enkät samt av de samtal som våra karriärcoacher för med medlemmarna.
maj 4, 2022
Är det du som blir ny kontaktperson (kylli) för ekonomistuderandena vid Vasa?

Kontaktpersonen arbetar deltid och arbetet kan mycket väl skötas vid sidan om studierna.
maj 4, 2022
Arno Paula: ”Framgång är mer ett maraton än en 400 meters sprint”

Uthållighetsidrottare Arno Paula slutade först med sockerdrycker vid löptävlingar och satte sig sedan in i att finjustera sin diet. Produktfamiljen som tillkom som ett resultat av hans egna försök har hittat sin nisch på marknaden ute i världen.
feb 21, 2022
Löneundersökning: tillväxt genom linjen – den offentliga sektorn har minskat skillnaden till den privata sektorn

Ekonomers medianlön i Helsingfors ekonomiska region är 5 683 euro per månad och 4 800 euro i övriga landet. Löneundersökningen visade också vad som har hänt med antalet veckotimmar i ekonomernas arbete och vad ekonomerna verkligen tycker om distansarbete.
feb 10, 2022
Hur mycket lön borde en sommaranställd få? Läs våra nya lönerekommendationer och vad en ekonomistuderande tjänade förra sommaren

Vi har igen publicerat våra rekommendationer om lönen till sommaranställda ekonomistuderande. Du hittar också en rekommendation om nyutexaminerade ekonomers ingångslön och om lön eller arvode för pro gradu-uppdrag.
dec 16, 2020
Koppla av hjärnan och koppla på benen

Ett annorlunda år har det definitivt varit, oberoende vem man frågar. Ingen förväntade sig ett år av mycket innesittande och, till en viss mån, ensamhet.
nov 17, 2020
Näringslivet behöver energiska ekonomer – Studerandeföreningarna ordnar utbildning i mentalhygien på gräsrotsnivå

Finlands Ekonomer hjälper studerandeföreningarna att ordna utbildning i psykiska första hjälpen och deltar i Mentalhälsoveckan den 15–22 november.
nov 15, 2020
”Det här är en fantastisk möjlighet som ökar förståelsen för hur samhället kan påverkas”

Finlands Ekonomers arbetslivskommitté, utbildningspolitiska kommitté och företagardelegation är verksamma i kärnan av påverkansarbetet. Grupperna bereder beslut, förslag och rekommendationer i anslutning till arbetslivet, utbildning och företagande. Medlemmarna får arbeta i nätverk och lära sig mycket om samhällspåverkan.
okt 15, 2020
Janina Airikainen, 23, studerande på Hanken: ”Karriärcoachingen gav mig självförtroende inför arbetssökningen”

Antalet sökande till olika arbetsplatser är nu stort och därför borde man lyckas skilja sig från mängden ännu bättre än förut. Ekonomernas karriärcoaching gav ekonomistuderanden Janina Airikainen nyttig information och självförtroende inför arbetssökningen.
okt 15, 2020
Kontaktpersonen för ekonomistuderande (kylli) står till din tjänst

Kontaktpersonerna för ekonomistuderande (”kylli” på finska) är Finlands Ekonomers anställda på handelshögskolornas campus. Deras uppgift är att hjälpa varje studerandemedlem att få ut det mesta möjliga av sitt medlemskap i Finlands Ekonomer.
aug 31, 2020
De 6 viktigaste temana för vårt påverkansarbete i höst

Som samfund kan vi medverka till att arbetslivet överensstämmer med ekonomsamfundets värderingar och att Finlands konkurrenskraft förbättras. Sådant arbete gör vi hösten 2020 för att påverka viktiga frågor.
aug 19, 2020
Är du intresserad av att vara med i Finlands Ekonomers styrelse?

Vi söker nu aktiva personer till styrelsen för perioden 2021–2023. Ansökningstiden pågår 14.8–13.9.2020.
aug 14, 2020
Nina Ingves: ”Åren i förbundets styrelse har varit otroligt lärorika”

Det viktigaste är att alltid sträva efter att se till förbundets fördel, medlemskårens bästa och den enskilde ekonomens möjlighet att uppnå sitt fulla potential, säger Nina Ingves om Ekonomernas styrelse.
aug 12, 2020
Danske Bank ger permitteringslån till sina kunder som hör till ett Akava-förbund

Som kund hos Danske Bank och medlem i Finlands Ekonomer kan du nu ansöka om finansiering för ett tillfälligt behov med en mindre marginal och utan uppläggningsarvode.
jun 17, 2020
Visa mer