Under anställningsintervjun försöker rekryteraren ta reda på hur lämplig och motiverad du är för jobbet du söker, dina yrkesmässiga mål, din livssituation, din jagbild och dina värderingar. Å andra sidan är intervjun din chans att få nödvändig information om uppgiften och arbetsgivaren.
Intervjun börjar ofta med att du får information om organisationen, arbetsplatsen och kraven. Därefter vill arbetsgivaren ha information om dig.
Den första frågan på en intervju är ofta Berätta kort om dig själv. Strukturera redan på förhand din bakgrund i en koncis form och förbered dig på att berätta kort även om det som du inkluderat i ditt CV. Titta på tipsen för ett hisstal.
Förbered dig på att du kan bli intervjuad på olika språk. Det är också vanligt att du ombeds göra ett arbetsprov av något slag. Till sist går man vanligen igenom hur rekryteringsprocessen fortsätter och tidtabellen för den.
Väl planerat är hälften vunnet. I själva intervjusituationen ska du koncentrera dig på diskussionen och komma ihåg att det är helt naturligt att vara nervös.