Suomen Ekonomien tuoreen selvityksen mukaan yli puolet (53 %) suomalaisista kokee ostovoimansa heikentyneen viimeisen vuoden aikana. Vain 12 % raportoi sen parantuneen, vaikka todellisuudessa reaalitulot ovat suurella osalla kääntyneet selvään kasvuun ja samalla korot ovat laskeneet. Heikentymisen tunne on erityisen vahva naisilla, työttömillä ja opiskelijoilla, joista jälkimmäisiin myös viimeaikaiset poliittiset päätökset ovat osuneet suorimmin.

– Kuluttajien luottamuksessa kyse ei ole siitä, miten asiat ovat, vaan siitä miten ne koetaan. Vaikka viime vuosina palkansaajien ostovoima on elpynyt, kurotaan kevään 2021 huipputaso kiinni vasta parin vuoden päästä. Kun samalla monien arkihyödykkeiden, kuten kahvin hinta on jämähtänyt korkealle tasolle, eivät kuluttajat koe ostovoimansa tosiasiallisesti elpyneen, sanoo Suomen Ekonomien pääekonomisti Elias Erämaja.

Korkea hintataso ja politiikkatoimet hillitsevät kulutusta

Suomalaisilta kysyttiin syitä, jotka ovat vaikuttaneet kulutuksen vähentymiseen. Inflaation taittumisesta huolimatta korkea hintataso koettiin edelleen keskeisimmäksi kulutusta hillitseväksi tekijäksi, mutta sen rinnalle nousi myös joukko pienempiä, yhdessä merkittäviä tekijöitä:

  • Korkea hintataso (68 %)
  • Hallituksen politiikkatoimet (32 %)
  • Epävakaa maailmanpoliittinen tilanne (20 %)
  • Heikko työllisyystilanne (18 %)

Hallituksen politiikkatoimista eniten vaikutusta on ollut veronkorotuksilla. Vastaajista 41 prosenttia koki kulutuksensa vähentyneen korkeampien verojen, ja 36 prosenttia sosiaaliturvaleikkausten takia.

– Inflaatiopeikko näyttää juurtuneen kuluttajien mieliin yllättävän sitkeästi ja myös vuodentakainen arvonlisäveron korotus kummittelee heikentyneen kulutuksen taustalla. Virallinen inflaatioluku oli syyskuussa vain 0,5 %, mutta Tilastokeskuksen viimeisessä luottamuskyselyssä inflaation koettiin olevan 4,3 %. Kiinnostava havainto on myös se, että maailmanpoliittisen tilanteen koetaan vaikuttavan kulutukseen jopa heikkoa työllisyystilannetta enemmän, Erämaja toteaa.

Säästäminen lisääntynyt epävarmuuden keskellä

Vaimean kulutuksen rinnalla suomalaiset ovat lisänneet säästämistään. Vastaajista kolmannes (33 %) kertoo lisänneensä säästämistään viimeisen vuoden aikana. Ilmiö näkyy kaikissa tuloryhmissä.

– Sama ilmiö toistuu aina, kun luottamus talouteen on heikolla tolalla. Suomalaiset eivät säästä siksi, että voivat, vaan siksi että pelkäävät. Epävarmuus on uusi inflaatio, joka syö kulutusta hiljaisesti mutta tehokkaasti, Erämaja kuvailee.

Taustaa tutkimukselle:

  • Aula Research Oy toteutti kyselytutkimuksen täysi-ikäisten kansalaisten parissa Suomen Ekonomien toimeksiannosta
  • Kansalaiskyselyn otos kerättiin 13.–22.10.2025 sähköisellä kyselyllä
  • Kyselyyn osallistui 1 001 vastaajaa
  • Tulokset on painotettu ja kiintiöity vastaamaan täysi-ikäistä väestöä Suomessa iän, sukupuolen ja asuinmaakunnan mukaan

Lisätietoja:

Erämaja Elias
Pääekonomisti
p. +358407471854