Bisnesantropologia__mikko-leskela_bisneskirja-voittaja

Suomen Ekonomien Bisneskirja -palkinto jaetaan joka toinen vuosi, ja se on arvoltaan 30 000 euroa. Palkintosumma luovutetaan kirjan tekijälle/tekijöille Kaupallisten ja teknillisten tieteiden tukisäätiön Ekonomit-rahastosta. Palkinto on tunnustus erityisen laadukkaalle kauppa- ja taloustieteellistä alaa käsittelevälle tai soveltavalle teokselle, joka puhuttelee ajankohtaisuudellaan ja käsittelytavallaan laajoja kohderyhmiä.

Tänä vuonna Bisneskirja-palkintoa tavoitteli ennätykselliset 50 kirjaa, joiden joukosta esiraati valitsi viisi finalistikirjaa. Arviointikriteereinä olivat muun muassa kirjan ajankohtaisuus, uutuusarvo, asiantuntemus, sovellettavuus käytännössä ja viestinnällisyys.

Bisneskirja-palkinnon voittaja 2022

Bisneskirja-palkinnon voitti Mikko Leskelä teoksellaan Bisnesantropologia ja muut ihmistieteet strategiatyössä. Leskelä muistuttaa, että bisnes tapahtuu ihmisten kontekstissa. Kun yhdistetään bisneksen kysymykset ja ihmistieteiden tapa ymmärtää asioita, voidaan tehdä parempaa bisnesanalyysia.

Voittajan valitsi kolmihenkinen palkintoraati, jonka edustajiksi oli kutsuttu Microsoft Suomen toimitusjohtaja Mervi Airaksinen, LUT-yliopiston työelämäprofessori Sami Sykkö ja Suomen Danske Bankin pääekonomisti Pasi Kuoppamäki.  

Palkintoraati kiitteli Bisnesantropologia-kirjan tuovan uudenlaisen näkökulman strategiatyöhön. Kirja rikkoo rajoja tieteiden ja teorioiden välillä sekä muistuttaa siitä, etteivät luvut aina kerro kaikkea. Lukuisat case-esimerkit havainnollistavat tuomariston mukaan selkeästi, mitä lisäarvoa kyselyt, haastattelut ja havainnointi tuovat strategiatyöhön.

Sukella palkitsemistilaisuuden tunnelmiin:

Yleisön suosikki

Yleisö oli palkintoraadin kanssa yhtä mieltä parhaasta bisneskirjasta: Bisnesantropologia sai lähes puolet kaikista annetuista yleisöäänistä. Perusteluissa kirjan kehuttiin ravistelevan bisnesmaailmaa ja olevan poikkeuksellinen teos Suomen kontekstissa. Tuhti tietopaketti koettiin helposti lähestyttäväksi, mielenkiintoisesti kirjoitetuksi ja riittävän syvälliseksi tarjoamaan ajattelemisen aihetta lukijalle.   

Yleisön suosikki palkittiin 5 000 eurolla.

Bisneskirja-kilpailun finalistikirjat 2022

Finalisteiksi ylsivät Bisnesantropologia, Inhimillinen strategia, Strategiana asiakaskokemus, Toimitusjohtaja sekä Työnantajabrändi ja työntekijäkokemus.

Mikko Leskelän Bisnesantropologia-teoksen ajatuksena on, että monimutkaista maailmaa ymmärtääkseen on sovellettava kaikkia niitä linssejä, joilla maailmaa tieteessä tutkitaan. Teosta kirjoittaessa Leskelälle valkeni, kuinka yksipuolinen kuva jokaisen tieteenalan näkökulma maailmaan on.

Paula Kilpisen Inhimillinen strategia -teoksen ajatuksena on, että strategia pitää inhimillistää, jotta ihmiset ymmärtävät sen. Lisäksi ihmiset pitää saada tuntemaan strategia omakseen ja sitoutumaan siihen.

Hannu Saarijärven ja Pekka Puustisen Strategiana asiakaskokemus -teos vastaa kysymyksiin, mitä asiakaskokemus konkreettisesti tarkoittaa ja miten se voidaan ottaa osaksi sekä strategista suunnittelua että jokapäiväistä tekemistä.

Hannu-Matias Nurmen Toimitusjohtaja-teoksen tarkoituksena on auttaa toimitusjohtajia onnistumaan tehtävässään mahdollisimman hyvin. Kirja maalaa toimitusjohtajuuden elinkaaren aina toimitusjohtajaksi valitsemisesta tehtävässä toimimiseen ja lopulta siitä luopumiseen.

Miikka Huhdan ja Visa Myllyntauksen Työnantajabrändi ja työntekijäkokemus -teos opastaa, kuinka rakennetaan vetovoimainen työpaikka. Kilpailu työntekijöistä on kiihtynyt, ja organisaatioiden tulee viimeistään nyt aloittaa systemaattinen työ tarvitsemiensa osaajien houkuttelemiseksi ja pitämiseksi. 

Ajankohtaisia uutisia koskien kilpailua

Ota yhteyttä

Kilpailuun liittyvät asiat:

Hankia Tanja
Asiakaskokemusasiantuntija
p. +358503012664

Yhteistyöasiat:

Grönholm Salla
Asiakaskokemusasiantuntija
p. +358405159491
Suomen Ekonomien Bisneskirja palkinto 2022_logo

Suomen Ekonomien Bisneskirja -palkinto

#bisneskirjapalkinto