Lauri Lepistö

Suomen Ekonomien 6 000 euron arvoinen opetuspalkinto annetaan vuosittain opettajalle, joka on kehittänyt kauppatieteellisen koulutuksen laatua merkittävästi.

Tänä vuonna palkinnon teemana oli global mindset. Palkittavaksi haettiin opettajaa tai tiimiä, joka on parhaiten kyennyt tuomaan esille uudenlaista kansainvälistä ajattelua sekä opetuksen sisällöissä että kokonaisvaltaisesti opettamisen tavoissa.

Opetuspalkinto 2022 myönnettiin yksimielisesti Porin kylterien esityksestä yliopistonlehtori Lauri Lepistölle.

KTT Lauri Lepistö toimii laskentatoimen ja rahoituksen yliopistonlehtorina Turun kauppakorkeakoulun Porin yksikössä.

Tarinat ja vuorovaikutus tempaavat oppimaan

Voittajasta päättävä toimikunta perusteli valintaa muun muassa näin: ”Lauri Lepistö on luonut haastavasta aiheesta kokonaisuuden, joka huomioi erilaiset oppijat. Lepistön opetuksessa toteutustapa sitouttaa opiskelijat työskentelemään ryhmässä ja toimimaan yhdessä. Lepistön opetustapa on eettinen, tasapuolinen, ystävällinen ja keskusteleva.”

Porin kylterit ry:n koulutuspoliittinen vastaava Julia Lehtola kuvailee, mikä tekee Lepistön opetuksesta mukaansatempaavaa: ”Vaihtelevat työskentelytavat, kuten case-esimerkit, tarinat ja posterinäyttely tekevät hänen kursseistaan mielenkiintoisia. Hän pyrkii vuorovaikutukseen opiskelijoiden kanssa ja kannustaa oivaltamaan asioita.”

Lauri Lepistö painottaa yhdessä oppimisen merkitystä: ”Olen kiitollinen Suomen Ekonomien opetuspalkinnosta. Minulle opettaminen on molemminpuolista vuorovaikutusta, jossa opettaja ja opiskelijat oppivat yhdessä opiskeltavasta asiasta. Opiskelijoiden palautteen avulla pystyn kehittämään opetusmenetelmiä ja -sisältöjä.”

Mika Parkkari
Koulutuspolitiikan erityisasiantuntija