Inhimillinen strategia

Suomen Ekonomien järjestämässä Bisneskirja-kilpailussa etsitään erityisen laadukasta kauppa- ja taloustieteellistä alaa käsittelevää tai soveltavaa teosta, joka puhuttelee ajankohtaisuudellaan ja käsittelytavallaan laajoja kohderyhmiä. Voittaja palkitaan 30 000 eurolla helmikuussa 2023.

Bisneskirja-kilpailun viisi finalistikirjaa julkistettiin 10. lokakuuta. Yksi niistä on Paula Kilpisen kirjoittama Inhimillinen strategia.

Kerro lyhyesti itsestäsi ja taustastasi.

“Olen kauppatieteiden tohtori Aalto-yliopistolta. Väitöskirjani on palkittu kansainvälisesti ja Aalto-yliopistossa vuoden väitöskirjana. Tänä päivänä toimin johdon neuvonantajana ja coachina sekä puhujana ja vaikuttajana. Olen toiminut myös toimitusjohtajana ja tutkijana. Tuon kokemukseni kautta eri näkökulmia strategiaan. Ihmisenä minua määrittelee merkittävällä tavalla myös se, että olen viiden pojan äiti”, Paula Kilpinen kertoo.

Mikä on kirjan ydinajatus?

“Strategiat eivät tee mitään, vaan ihmiset tekevät. Siksi strategia pitää inhimillistää, jotta ihmiset ymmärtävät sen. Lisäksi strategia pitää sekä henkilökohtaistaa, jotta ihmiset tuntevat sen omakseen, että sydämellistää, jotta ihmiset sitoutuvat siihen mielellään ja sydämellään.”

Miksi kirja on juuri nyt ajankohtainen?

“Meillä on tänä päivänä isoja haasteita ratkottavana, ja strategian rooli on ehkä tärkeämpi kuin koskaan. Tämän päivän strategiat tarjoavat kuitenkin ihmisille kilpailun paradigmaa ja jopa sotaretoriikkaa, vaikka ihmiset janoavat merkityksellisyyttä, oppimista ja osallisuutta.”

Mikä on suurin oivallus, jonka sait kirjaa kirjoittaessasi?

“Yrityksissä ja ihmisissä on paljon saavutettavaa potentiaalia, kun strategia saadaan elämään arjessa, inhimillisissä kohtaamisissa ja tunteissa.”

Katso videolta Paula Kilpisen haastattelu:

Paula Kilpinen ja Inhimillinen strategia


Lue lisää Bisneskirja-palkinnosta: ekonomit.fi/bisneskirja