Kun kaikkien mielipiteitä kunnioitetaan, jokaisesta tulevat parhaat puolet esiin, kokee asiakkuusjohtaja Niina Mattila-Virtanen.

Harvoin kuulee ihmisten puhuvan työkavereistaan yhtä arvostavasti kuin Silta Oy:n myyntitiimiläiset toisistaan puhuvat. Palkanlaskentaan ja henkilöstöhallintoon keskittyvä yritys on onnistunut kokoamaan myyntitiimiinsä mainion cocktailin ihmisiä.

Talon sisältä joukkoon on siirtynyt ja ulkoa rekrytoitu yhdeksän ihmistä, jotka tuovat jakoon monenlaista osaamista. Myynnin lisäksi kaupalliseen tiimiin kuuluvat markkinointi ja asiakkuuksien hallinta. Se, että porukassa on keskenään hyvin erilaisia ihmisiä, tuntuu olevan ennen kaikkea vahvuus.

”Meillä on mahtavia persoonia eri puolilta Suomea. Kaikki ovat sitoutuneita työhönsä ja kaikilla on kova ammattitaito”, myyntijohtaja Janne Knuutinen kertoo.

“Kukaan ei pelaa omaan pussiinsa”

Monista tiimeistä siltalaisia erottaa Knuutisen mielestä myös vahva halu yhteistyöhön. Työtä halutaan tehdä nimenomaan yhdessä.

”Myyjähän on monesti sellainen kaupparatsu, joka tykkää tehdä yksin töitä. Me haluamme auttaa toisiamme, eikä kukaan pelaa omaan pussiinsa.”

Samaa sanoo asiakkuusjohtaja Nina Mattila-Virtanen: kaverille voi aina kilauttaa.

”Kannustamme ja tuemme toisiamme. Kun ilmapiiri on avoin ja kaikkien mielipiteitä kunnioitetaan, jokaisesta tulevat parhaat puolet esiin.”

Työkalut kunnossa ja pelisäännöt selvät

Pelkkää hymistelyä ei siltalaistenkaan hyvä tiimihenki tarkoita. Kaikesta ei tarvitse olla samaa mieltä.

”Eihän sellainen kehitä yritystä, jos ollaan vain, että jees jees, eikä uskalleta kertoa omaa mielipidettä”, Janne Knuutinen toteaa.

Nina Mattila-Virtasen mielestä tiimiläisten työssä näkyy yhteinen päämäärä, joka on asiakkaan ajatteleminen. Merkitystä on myös sillä, että työkalut ovat kunnossa ja pelisäännöt selvät.

”Jos tulee haasteita, ne ruoditaan yhdessä ja mietitään, mitä tehdään. Tässä porukassa on aidosti hyvä olla, ja se varmasti näkyy työn tekemisessä.”

Sillan myyntitiimin vinkit yhteistyöhön:

  1. Ilmapiiri on kannustava. Kaikkien mielipiteitä arvostetaan, ja jokaisen mielipiteellä on väliä. Asioita käsitellään monesta näkökulmasta ja sparraillaan yhdessä.
  2. Epäonnistumisistakin voidaan puhua. Tiimissä saa olla avoin ja oma itsensä.
  3. Kaikilla on yhteiset tavoitteet ja sama päämäärä. Asiakas on kaikilla keskiössä.

Yritys:

Silta Oy on palkanlaskennan ja HR-palveluiden asiantuntijayritys, jonka kautta yli 100 000 suomalaista saa palkkansa.

Yrityksen myyntiosaaminen huomioitiin Suomen paras myyntiorganisaatio 2020 -palkinnolla maaliskuussa. Raati kiitti tiimiä muun muassa korkeasta asiaosaamisesta ja hyvistä vuorovaikutustaidoista.

Teksti: Arja Kuittinen

Artikkeli on julkaistu Ekonomi-lehdessä 2/21.

Lue myös:

Ota haltuun − viisi myyntiä muuttavaa trendiä

Toimitusjohtaja Markus Jussila: ”Yritys voi tehdä paljon saadakseen parhaat osaajat”

Näin pärjäät keskusteluissa paremmin – kuuntele, tulkitse viisaasti ja pysy myötätuntoisena