Markkinointikollektiivi

Tässä työporukassa ei tarvitse yrittää lukea mitään rivien välistä.

”Meillä on tosi suora organisaatiokulttuuri. Ollaan puhuttu ääneen myös siitä, että puhutaan asiat asioina. Nautimme siitä, ettei tarvitse arvailla, mitä toiset ajattelevat. Tietää koko ajan, ettei ole mitään piilotettuja viestejä”, Sanna-Kaisa Koivisto sanoo.

Hän on tiimin tuorein jäsen ja kertoo integroituneensa joukkoon nopeasti. Koivisto ja hänen kollegansa Marica Thorén pyörittävät MarkkinointiKollektiivin toimintaa päivätyönään ja tekevät töitä tavanomaiseen toimistoaikaan.

Heidän kollegansa Jami Pankakari ja Santtu Kottila puolestaan työskentelevät toisen työnsä ohella yleensä ilta-aikaan. Erilaisten rytmien takia tiimi viestii paljon virtuaalisesti, päivittäisessä käytössä on muun muassa pikaviestintäsovellus Slack.

”Vaikka tekisin töitä yksin kotona, Slackin ansiosta on sellainen olo kuin nämä mahtavat tyypit istuisivat olkkarissa kanssani”, Thorén kuvailee.

Tiimi järjestää säännöllisesti myös yhteistä aikaa. He pyrkivät pitämään aamukahvit kerran kuussa ja juttelemaan muistakin kuin työasioista. Ennen kesää ja joulua järjestetään illallinen, johon kutsutaan myös perheenjäsenet.

Pienessä ja tiiviissä porukassa voi olla riskinä, että työt puskevat myös vapaa-ajalle, mutta MarkkinointiKollektiivin tiimillä tällaista ongelmaa ei ole ollut. Hommat hoituvat joustavasti.

”Se on meidän omissa käsissä, millaista arkea tehdään. Jos käydään työkeskusteluja illalla, voin pitää vaikka aamulla vapaata”, Thorén sanoo.

MarkkinointiKollektiivin vinkit tiimityöhön

1) Digitaalisissa kanavissa keskustelu kannattaa pitää mahdollisimman avoimena. On parempi, että kaikki näkevät, mistä puhutaan, vaikka asia ei suoraan koskisi jokaista.

2) Tiimille on iso voimavara, jos se koostuu erilaisista ihmisistä. Näin saadaan monia näkökulmia.

3) Toimenkuvia ei tarvitse rajata liian tiukasti: välillä kaikki miettivät strategiaa ja välillä järjestelevät tapahtumissa tuoleja.

FAKTA

  • MarkkinointiKollektiivin unelmana on tehdä Suomesta maa, jossa tehdään maailman parasta markkinointia.
  • Tiimi järjestää koulutuksia, tapahtumia ja mentorointiohjelmia sekä tuottaa ajankohtaisia sisältöjä markkinoinnista.

Teksti: Ida Levänen
Kuva: Aleksei Dernjatin

Artikkeli on julkaistu Ekonomi-lehden Dream Team -palstalla 2/2020.

Lue myös

Belinda Gerdt: ”On mahtavan hienoa, kun kaikki katsovat samaan suuntaan”

Uravalmentaja vastaa: Näin pärjäät jatkuvassa muutoksessa