Arvotietoisuus nousee, omistaja reagoi

Blogi 9.10.2019

Jari Elo toiminnanjohtaja, Suomen Ekonomit


Kapitalismi on rikki -keskustelu käy nyt vilkkaana, koska talousvaikuttajien ja liiketoimintaosaajien arvot ovat tutkitusti pehmentyneet. Hyvä niin. Äärilaidat voidaan kuitenkin jättää omaan arvoonsa, sillä muutama asia pysyy.


Talouselämän tuore päätoimittaja Jussi Kärki otti pääkirjoituksessaan kantaa ja sovitti hienosti arvokulmaa oikeansuuntaisiin raameihin. Yritysten on tuotettava voittoa, jotta ne pystyvät investoimaan, varautumaan tappiovuosiin ja tietysti tuottamaan sijoitetulle pääomalle tuottoa. Jos yritykseen sijoittanut ei saa sijoitukselleen tuottoa, hän ei sijoita moiseen. Yrityksen pitää lähtökohtaisesti tuottaa omistajilleen tuloa. Lisäksi vain voittoa tuottava yritys voi olla kestävästi vastuullinen.
 
Niin, omistajat, siinähän se avain onkin. Yritykset tekevät niin kuin omistajat haluavat. Eli katseet vastuullisuuden, kestävän kehityksen, voitontavoittelun ja-mitä-näitä-nyt-on summassa kääntyvät omistajiin; omistajat määrittävät pitkälti, missä liikutaan.
 
Toki verottaja ja lainsäätäjäkin voivat raameja asettaa, mutta kukin tontillaan niin globaalin talouden kuin yhteiskunnan arvojen vaatimuksia noudattaen.
 
Suomen Ekonomien teettämä arvotutkimus kuvaa erinomaisesti, kuinka liiketoimintaosaajien arvot ovat muuttuneet. Tulosta ja tehokkuutta haetaan edelleen, mutta kestävä kehitys ja vastuullisuus huomioiden.
 
Niin kuluttajien kuin asiantuntijoiden ja johtajien pehmentynyt arvomaailma ohjaa jatkossa tehokkaasti yrityksiä omistajineen toimimaan vastuullisesti. Lisäksi ne yritykset, joiden arvot puhuttelevat eniten, nappaavat nyt ja tulevaisuudessa parhaat työntekijät.
 
Ehkä tässä kaikessa on kyse siitä, mikä on riittävää ja onko jatkuvan kasvun tavoite enää joka tilanteessa mahdollinen. Vai joudummeko ainakin ajoittain hyväksymään jopa nollakasvun positiivista tulosta tekevän organisaation tavoitteissa?