Teal tekee tuloaan yrityksiin - mutta mistä siinä on kyse?

Artikkeli 5.11.2019

Teal-teoria kuvailee, miten työ kannattaisi organisoida, että se toimisi ja tuottaisi paremmin meidän ajassamme. Itseorganisoituva teal tekee tuloaan myös suomalaisiin yrityksiin.


Mari Wuoti auttaa työssään yrityksiä löytämään tarkoituksenmukaisen työkulttuurin.
 

Frederick Laloux kuvailee kirjassaan Reinventing Organizations, miten organisaatiot ovat kehittyneet historian saatossa. Hän nimeää vaiheet värien mukaan. Englanninkielen sana teal tarkoittaa suomeksi sinivihreää.

Teal on Lalouxin mukaan viimeisin kehitysvaihe: organisaatiomalli, joka tuottaa nykyajassa parempia tuloksia kuin toiseen todellisuuteen luodut, vanhemmat mallit. Tealia leimaa ihmisten huomioiminen, vastuullisuus ja päämäärän tavoitteleminen yhdessä. Hierarkioita ja säännöstöjä on purettu.

Kiinnostus Tealiin on kasvanut, kun menestyneet yritykset ovat kertoneet soveltavansa sitä. Teal-organisaatioksi on ilmoittautunut esimerkiksi hämmästyttäviä tuloksia saavuttanut hollantilainen kotihoitoyritys Buurtzorg.

Mitä Teal on?

1) Työhyvinvointia?

Suunnittelija Anna Laurinen, mainostoimisto Wörks:

”Mainosalalla loppuun palaminen on jatkuva ongelma, kun ihmiset tekevät niin paljon töitä. Täällä ihmiset ovat viihtyneet hyvin pitkään. Se näkyy ihmisten olemuksessa, kun olemme välittömästi toistemme kanssa tekemisissä. En ole ennen päässyt todistamaan vastaavaa. Meillä kävi työsuojelutarkastaja Etelä-Suomen aluehallintovirastosta. Hän sanoi, että on uransa aikana kerran käynyt työyhteisössä, jossa on näin hyvinvoivia ihmisiä.”

2) Menestystä?

Toimintakulttuurikonsultti Mari Wuoti, digitalisaation konsulttiyritys Gofore:

”Tähän asti johtamisteoriat ovat perustuneet siihen, että tehokkuutta voidaan saavuttaa vain kaitsemalla. On ollut iso muutos, kun ajatellaankin toisin: Sisäisesti motivoitunut ihminen haluaa kehittyä työssään ja tehdä työtä asiakkaiden ja yrityksen parhaaksi. Liikevaihtomme on kasvanut kannattavasti 14 peräkkäistä tilikautta. Viime vuonna kasvu oli 49 prosenttia. Itseohjautuvuutta ja yhdessä tekemistä painottava kulttuurimme on menestystä tuottavan reseptimme salainen ainesosa.”

3) Ajankohtaista?

Työyhteisökehittäjä Jussi Markula, valmennusyhtiö Prominda Revolution:
”Hyvinvointi on saavuttanut pisteen, jossa meidän ei enää ole pakko tehdä sitä työtä, jota on saatavilla. Sisäisen motivaation merkitys on kasvanut. Teknologia mahdollistaa paikasta riippumattoman, reaaliaikaisen dialogin. Rima on korkealla sen suhteen, mikä on vastuullista, oikein ja eettistä. Se haastaa vanhan asetelman, jossa joko ihmiset voivat hyvin tai bisnes voi hyvin.”

Värisuora

Punainen: ylhäältä alas johtamista
Meripihka: vakaa organisaatio, jossa on sisäistetyt säännöt
Oranssi: kilpailuhenkinen ja innovatiivinen
Vihreä: perheenomainen
Sinivihreä (teal): itseorganisoituva


Teksti: Mari Schildt
Kuva: Vesa Laitinen

Artikkeli on julkaistu Ekonomi-lehdessä 3/2019.