”Myynti on ollut aina lähellä sydäntäni, ja se näkyy myös meillä Lundialla. Viimeisen lähes kymmenen vuoden aikana olemme muuttuneet tuotanto-organisaatiosta myynti- ja palveluorganisaatioksi.
Meillä on matala hierarkia, ja työntekijät pääsevät vaikuttamaan asioihin. Kaikki kaksikymmentä työntekijäämme ovat tehtävästä riippumatta myyjiä ja brändilähettiläitä. Uskomme aitoihin asioihin, puuhun ja elämää parantavaan muotoiluun.”
Kiertotalouden edelläkävijä
”Olen ylpeä siitä, miten tuotteiden kestävyys ja hyvä jälleenmyyntiarvo näkyvät toiminnassamme. Nyt on muodikasta puhua kiertotaloudesta, mutta Lundia on harrastanut sitä jo yli 70 vuotta. Koko meidän dna:mme perustuu sille, että käytetään ja uudistetaan vanhaa.
Kierrätyskeskuksista löytyy jopa omia Lundia-osastoja. Se ei ole mitenkään meiltä pois, vaan kertoo laadusta ja johdattelee taas uusia asiakkaita luoksemme. Asiakaskuntaamme kuuluu paljon täydennysostajia, jotka laajentavat tai muokkaavat uusiksi esimerkiksi käytettyinä ostettuja hyllyjä.
Monelle Lundia on tavallaan elämäntapa. Näin on myös omassa perheessäni. Lasten syntymisten myötä mietimme isomman asunnon ostoa, mutta siihen ei tarvinnut ryhtyä, koska Lundian hyllyillä olemme saaneet rajattua lapsille omaa tilaa.
Tämäkin on oiva esimerkki siitä, ettei aina tarvitse ostaa uutta. Voi tuunata vanhaa niin, että se sopii omaan elämäntilanteeseen.”
Suomalaista puuta ja työtä
”Meille kestävä myynti on sitä, että kannamme vastuun tuotteistamme. Yli 90 prosenttia niistä tulee Suomesta ja suomalaisilta alihankkijoilta, ainoastaan kiskot ja saranat toimitetaan Italiasta ja Saksasta. Pääraaka-aineemme on suomalainen mänty, joka on sertifioitua. Se kasvaa eettisesti hyvin hoidetuissa yksityismetsissä. Tiedämme, missä ja milloin puu on kaadettu.
Koska tuotteemme tehdään Suomessa, voimme olla varmoja, ettei niiden valmistuksessa ole käytetty myrkkyjä tai lapsityövoimaa. Kun tuotantoketju on läpinäkyvä, se ohjaa myös asiakasta kestävämpään ja eettisempään kulutukseen.
”Tuotteen alkuperällä on ihmisille merkitystä”
Viime vuosina olen ilokseni huomannut, että tuotteen alkuperästä ollaan kiinnostuneita ja valveutuneisuus on alkanut näkyä puheiden lisäksi myös kulutuskäyttäytymisessä. Vaikka kotimaisuus maksaisikin vähän enemmän, sillä on ihmisille merkitystä. Olen silti myös huolissani siitä, että kotimaisuutta arvostavien kukkaroiden on tulevaisuudessa venyttävä lisää, jos kuluttajat mielivät ostaa Suomessa valmistettuja tuotteita.
Meille tuotannon pitäminen Suomessa on tärkeää, mutta sopivien osaajien ja tavarantoimittajien löytäminen on tuottanut haasteita. Puuseppien eläköitymisen ja metallipajojen vähenemisen myötä myös osaaminen katoaa.
Jotta toiminta olisi kannattavaa, olemme joutuneet supistamaan valikoimaamme. Siihen, miten tuotanto saadaan pidettyä kotimaassa ja yritykset elinvoimaisina, kaivataan kipeästi ratkaisuja.”
Uudistuksia perinteitä kunnioittaen
”Eettisyyden ja kotimaisen designin arvostus ei kuitenkaan katoa. Kun Lundia täytti 70 vuotta, meillä oli oma juhlavuoden väri. Joka vuosi keksimme myös jotain uutta olemassa oleviin tuoteryhmiin. Näin kunnioitamme perinteitämme, mutta pysymme myös ajan hermolla ja uudistumme.
Jotain Lundian ikonisesta ilmeestä kertoo sekin, että Euroopassa on myynnissä valtavasti Lundia-kopioita. Ajaton design saa aina myös jäljittelijät liikkeelle.
Suomalainen mänty ei ole häviämässä kodeista, päinvastoin. Kun päivittää kolmekymmentä vuotta vanhaan kaappiin modernit rottinkiovet, perintökaappi herää aivan uuteen eloon.”
Artikkeli on julkaistu Ekonomi-lehdessä 2/2021.
Teksti: Heidi Haapalainen
Kuva: Vesa Laitinen
Lue myös:
Myyjän on pysyttävä ostajan pulssilla
Myyntikoulu nostaa myyntiosaamisen uudelle tasolle
#Taloudentekijät-podcast, jakso11: Kestävä talouskasvu − hyvinvoinnin edellytys vai pelkkää utopiaa?