Kuvituskuva

Kysyimme huhtikuun lopussa jäseniltämme, miten johtaminen oli sujunut, kun valtaosa asiantuntijatyötä tekevistä oli siirtynyt täysin tai lähes täysin etätyöhön. Tuloksista oli havaittavissa, että etäkonkarien tilanne oli hyvä: etätyön johtamiseen jo tottuneet esihenkilöt ja tiiminvetäjät jatkoivat jo hyväksi havaituin metodein.

Sen sijaan muissa organisaatioissa johtaminen ei aina mennyt ihan putkeen. Kokemattomuus etätyön johtamisessa näkyi. Kolmannes vastaajista koki, että johtaminen oli koronaviruksen aiheuttamassa etätyötilanteessa selkeästi huonontunut. Etätyöhön siirtyneet odottivat johtamiselta eri asioita kuin aiemmin. Etäjohtaminen ei siis suju pelkästään vanhoilla opeilla.

Koronakevään jälkeen moni odotti, että syksyllä päästään palaamaan takaisin normaaliin arkeen. Niin ei käynytkään, ja tämä asettaa johtamiselle jälleen uusia haasteita.

Tee kokouksista selkeitä


Moni tuntuu jakavan keväältä havainnon siitä, että jatkuva etätyö on tiivistä ja siksi raskasta. Etätyötä johtavan kannattaakin nyt huomioida se, että etäpäivissä tulee olla riittävästi huokoisuutta. Jos kokoukset vetää läpi asiapitoisina ja tiiviinä tykityksinä (kuten ehkä aiemmin on nimenomaan opetettu), ihmiset väsyvät.

Toisaalta kokouksen johtamisen vanhat kunnon perustaidot korostuvat. Kokoontumisen alussa kaikille pitäisi olla selvää, miksi olemme koolla ja mitä olemme tekemässä.

Ei tarvitse olla niin, että yksi vetää kokousta kuin kivirekeä. Etenkin pidemmissä kokouksissa on hyvä, että vetäjä välillä vaihtuu. Se rikkoo kokouksen rakennetta ja tuo erilaisia tyylejä ja ajattelutapoja esiin. Jos osallistat tiimiläisiäsi kokousten suunnitteluun, anna heille riittävästi aikaa miettiä, miten hoitavat oman osionsa.

Syksy on monilla työpaikoilla kiireinen, koska koronan vuoksi projekteja siirrettiin syksyyn. Nyt ne ovat väistämättä edessä. Miten motivoida ja fasilitoida asiantuntijat suunnittelemaan isoja kokonaisuuksia etäyhteyksin?

Epätäydellinen on hyvä esimerkki

Ensinnäkin selkeät tavoitteet pitävät yllä motivaatiota. Samoin se, että saavutetut välitavoitteet huomataan ja niitä juhlistetaan yhdessä, jotta projektin eteneminen tulee näkyväksi. Toisekseen on viisasta jakaa asioita osiin. Vastuuta eri ihmiset tekemään ison projektin eri palasia niin, että koko tiimi on mukana.

Jos järjestät isompia suunnittelu- tai ideointipäiviä, mieti, pystytkö itse sekä johtamaan puhetta että fasilitoimaan. Joskus voi olla paikallaan hankkia ammattilainen hoitamaan esimerkiksi fasilitointia. Jokainen johtaja ja tiiminvetäjä ei voi olla fasilitoinnin tai varsinkaan etäfasilitoinnin asiantuntija, ja etätyössä tällaiset menetelmät korostuvat.

Kun harjoittelet etätyön johtamista, ole inhimillinen. Voit olla huojentavana esimerkkinä siitä, että kaikkia tilanteita tai välineitä ei tarvitse hallita. Voit kokeilla jotain toimintatapaa ja palata takaisin vanhaan, jos se ei toimikaan.

Muistele, mitä asioista olet aiemmin saanut tiimiläisiltäsi positiivista palautetta. Käytä niitä samoja taitoja ja kykyjä myös etäjohtamisessa.

Vinkit etäkokouksiin

  1. Kun post it -laput eivät ole vaihtoehto, ota käyttöön sähköinen piirtelyseinä. Kokeile esim. Google Jamboardia, Flingaa tai Microsoft Whiteboardia.
  2. Harkitse isommissa kokouksissa ammattifasilitaattorin hyödyntämistä tai vaihtoehtoisesti anna rooli tiimiläiselle, joka hallitsee fasilitointimenetelmiä.
  3. Tarkista aika ajoin, että kokouksessa keskitytään oikeisiin asioihin. Käytä fiilismittarina liikennevaloja tai asteikkoa 1–10.
  4. Hyödynnä virtuaalisia ryhmätyötiloja: jaa tiimi työskentelemään pienemmissä alaryhmissä esim. Zoomin tai Teamsin avulla.


Juttu on julkaistu Ekonomi-lehdessä 3/2020.

Teksti: Arja Parpala
Kuva: Unsplash

Lue myös

Työnantaja kieltää etätyön, voiko niin tehdä?

Uravalmentaja vastaa: Näin pärjäät jatkuvassa muutoksessa