Katriina Virtanen
Katriina Virtanen on kolmannen polven tekijä naistenvaatteita
valmistavassa perheyritys Vogliassa.

”Yrittäjyyteen liittyy aina iso riski. Toisaalta yrittäjänä myös mahdollisuudet ovat suuremmat kuin normaalissa palkkatyössä. Voit rikastua paitsi taloudellisesti myös sen suhteen, miten paljon pystyt vaikuttamaan. Yrityksellä ei ole vain rahallista valtaa, vaan se voi myös luoda uusia toimintamalleja ja sitä kautta vaikuttaa eettisesti.

Ihmiset suhtautuvat rikkauteen eri tavoin siitä riippuen, miten kukin arvioi menestystä. Ahneus on aina ollut ihmiskunnan Akilleen kantapää. Minusta suhde voiton tavoitteluun on kuitenkin paljon muuttunut. Nyt pitää keksiä tapoja säilyttää tämä planeetta ja tienata samalla. Muuten maapalloa ei ehkä viidenkymmenen vuoden päästä ole olemassa.

Jos yrityksen tulosta mitataan vain lukujen kautta, huomio keskittyy nopeita tuottoja tarjoaviin toimenpiteisiin. Vaikka Voglian tulos on ollut tappiolla, on paljon muitakin mittareita, joilla menestymistä voi mitata. Hyviä mittareita ovat esimerkiksi tunnettuus ja pitkäaikaiset asiakassuhteet. Sekin on menestymisen merkki, jos ihmiset kokevat tekevänsä arvokasta työtä hyvässä tiimissä. Monella yrityksellä on hyvä tulos mutta onnettomia työntekijöitä.

Raha ei tuo onnellisuutta, mutta se tuo turvaa ja mahdollisuuksia. Sen avulla saa vapautta toteuttaa itseään. Minusta paras vaurauden merkki on onnellisuus – se, onko ihminen tyytyväinen elämäänsä. Vauraus on enemmänkin pään sisällä kuin jotain ulkoista. Arvotan henkisen tasapainon todella korkealle.

Menestyksen merkkinä on aina käytetty erilaisia statussymboleja: autoja, kelloja ja merkkivaatteita. Valitettavasti kallis ei tarkoita aina hyvää. Nykyisin brändiä enemmän on alettu arvostaa sitä, että esimerkiksi vaatteen alkuperästä, materiaalista ja valmistavasta yrityksestä saa tietoa. Mekin haluamme avata toimintaamme entisestään Vogliassa. Olemme vanha suomalainen yritys, joten meillä on vahva arvopohja.

Näen vaurauden myös ymmärryksenä, joka edistää vastuullisia tekoja. Esimerkiksi kaksikymmentä vuotta kestävän takin ostaminen laskee kalliinkin takin hintaa ja on paljon ekologisempaa kuin uuden ostaminen kahden vuoden välein.


Helpoin tapa säästää rahaa ja toimia vastuullisesti on vaatteista huolehtiminen. Jos niitä käytettäisiin pidempään, sillä pystyttäisiin vähentämään valtavasti hiilidioksidipäästöjä.

Ekologisuus voi pienentää myyntiä, mutta sitten on luotava uusia liiketoimintamalleja. Me olemme lanseeranneet vaatteiden vuokrauspalvelun.

Vastuullisesta kulutuksesta ja kierrätyksestä ollaan nyt tosi kiinnostuneita, mutta valitettavasti suurimmat muutokset kulutuksessa tapahtuvat vasta, kun sattuu jokin katastrofi. Toisaalta ihmiset ovat kiinnostuneet esimerkiksi kasvisruuasta, kierrätyksestä ja muovipussien vähentämisestä hyvinkin nopeasti.”

Teksti: Arja Kuittinen
Kuva: Jaanis Kerkis

Artikkeli on julkaistu Ekonomi-lehdessä 1/2020.

Lue lisää:

Adeccon toimitusjohtajaksi nimitetty Sami Itani: ”Arvostan hyvää johtajuutta”

Veikkausliigan toimitusjohtaja Timo Marjamaa: ”Tarvitsemme ihmisiä, jotka tavoittelevat korkeita”